10 października 2014

Skrócony kurs "Akcje przy kawie" - slajd 15 z 33 "TOP 40 - Jaka jest wartość wewnętrzna?".

Cześć,


Więcej szczegółów i informacji nt. tego kursu online tutaj.
Wszystkie części kursu można zobaczyć tutaj.


Szkolenie "Akcje przy kawie" pokazuje, jak selekcjonować najlepsze spółki dla konkretnego inwestora przy minimalnym ryzyku. Nie uwzględnia jednak moich najnowszych odkryć inwestycyjnych, o których powiem więcej dopiero po zakończeniu tego warsztatu. 
 
 

Kurs "Akcje przy kawie", czyli jak dokonywałem selekcji zdrowych, mocno rosnących spółek?   

 
freeimages.com
 

Strategia w pigułce

 
Kiedy już wiemy dlaczego jesteśmy na giełdzie (01) wiemy, że inwestowanie zawiera w sobie ryzyko (02), znamy i lubimy siebie (03), odkrywamy swój wąski krąg rozumienia (04) oraz wiemy dokładnie czym jest giełda (05), wtedy możemy powoli zaczynać selekcję branż i spółek, które przyniosą nam ponadprzeciętną stopę zwrotu. Dzięki metodom "lunety" i "AB" (06) możemy dokładnie przeanalizować aktualną sytuację na świecie i przewidzieć dalszy rozwój globalnych trendów na świecie. Dodatkowo skupiając się na spółkach z "pustynnych branż" (07) możemy mocno ograniczyć niebezpieczeństwo bankructwa spółki podczas silnych recesji. Pamiętajmy też, że wszystko o czym napiszę jest jak szwedzki stół (+), z którego wybieramy tylko to, co uważamy za słuszne. Resztę można pominąć pamiętając przy tym, że pominięcie jednego slajdu może spowodować radykalne zmniejszenie skuteczności kursu. Polecam wpierw sprawdzić całość kursu, a potem go modyfikować.
 
Rozpoczęliśmy selekcję (08) spółek w odpowiednim okresie i z najświeższymi danymi finansowymi. Zanim odkryjemy super spółki i zaczną oddziaływać na nasze emocje, musimy przeczytać listę swoich słabości i błędów (09). Pomoże nam to panować nad sobą, czyli nad największym wrogiem inwestora. Aby jeszcze lepiej kontrolować emocje należy zbudować prostą tabelkę tzw. filtry emocjonalne (10). Następnie aby zminimalizować ryzyko wybrania kiepskiej spółki, trzeba wybierać tylko spółki z liderami i zespołem prowadzącym etyczny i odpowiedzialny biznes (11), pamiętając o tym, że takich liderów rozpoznamy tylko wtedy, kiedy sami będziemy postępowali w życiu uczciwie . Kiedy takie spółki znajdziemy, musimy skupić się na najwyższej jakości produktów i usług, aby odrzucić dewizę przeciętnego inwestora: kupię i jakoś to będzie (12). Nie będzie. Jeśli chcemy na giełdzie zarabiać musimy skupić się na najlepszych biznesach, które poradzą sobie być może nawet w najgorszych czasach, a nie na kiepskich lub przeciętnych. Najbezpieczniej jest inwestować w dwa rodzaje liderów (13), bo zazwyczaj nie stają się nimi przez przypadek. Unikajmy ponadto spółek, które mają toksyczny akcjonariat i pamiętajmy o pozostałych zagrożeniach (14).
 
 

Slajd (15) - TOP 40 - Jaka jest wartość wewnętrzna?

 
Wreszcie doszliśmy do momentu, kiedy z listy 1000 spółek notowanych na GPW i NewConnect po naszych selekcjach zostaje nam 30-40 najlepszych spółek do dalszej analizy. Są to spółki z naszego kręgu rozumienia, które wyróżniają się ładną dynamiką wzrostu, są wysokiej klasy przedsiębiorstwami, produkującymi najwyższej jakości usługi i produkty i prowadzone są przez uczciwych i solidnych ludzi.
 
Do tej pory dość ogólnikowo analizowaliśmy biznesy, teraz musimy zacząć wchodzić głębiej w szczegóły, a dokładniej przyjrzeć się wynikom finansowym spółek. Osobiście traktuję ten moment jako idealny czas na sprawdzenie skonsolidowanych wyników finansowych spółek ze świeżych rocznych sprawozdań finansowych, wrzucenie danych do excela, w którym mam prostą tabelkę do wyliczania wartości wewnętrznej danej spółki. Wyliczenia te traktuję jako pomocnicze, wizualne narzędzie, które pomaga mi dostrzec dynamikę pomnażania kapitałów własnych przez spółkę oraz ocenę osiąganych zysków netto. Projektuję sobie tym samym przyszłe osiągnięcia spółki oraz odkrywam, czy spółka jest tania czy droga, czy notowania są wyżej od jej prawdziwej wartości, czy niżej.
 
Nie będę podawał kolejny raz jak taką tabelkę zrobić, gdyż pisałem o niej w mojej pierwszej książce "Bóg, pieniądze i giełda!" - można ją otrzymać za darmo wysyłając maila - kliknij tutaj. Osoby, które brały udział w prowadzonych przeze mnie szkoleniach otrzymały ulepszoną wersję tabelki wraz z dokładnym instruktażem. Dzięki temu mogły znacznie szybciej rozpocząć analizy. Jednak osoby korzystające tylko z mojego pierwszego ebooka, również mogą sobie stworzyć to narzędzie. Polecam.
 
Dzięki tabelce wyliczałem wartość wewnętrzną dla około 30-50 spółek, które uważałem co roku za najciekawsze. Im mniej spółek, tym mniej pracy, ale też łatwiej o przeoczenie perełki. Dzięki temu narzędziu od razu mogłem dostrzec tendencje rozwoju i perspektywy dla danej spółki. Widziałem też, czy prawdziwa wartość spółki w przeliczeniu na 1 akcje jest powyżej aktualnej wyceny czy poniżej. To pozwalało mi w dość szybkim czasie skoncentrować swoją energię i czas, tylko na tych spółkach, które wykazywały się ponadprzeciętną rentownością i niedowartościowaniem firmy na parkiecie giełdowym.

Tu zaczynał się moment wzrastania emocji, bo gdy z wyliczeń wynikało duże niedoszacowanie kursu konkretnej firmy np. o kilkaset procent, to wiedziałem, że mogę mieć mało czasu. Zaczynał się wyścig z rynkiem. Zdarzało mi się, że najlepsze spółki od dnia wyliczenia przez następne 3-4 tygodnie analizy, potrafiły urosnąć o kilkadziesiąt procent. Po prostu uciekały mi z przed nosa. Takie życie.
 
  

Podsumowując

 
Ograniczamy liczbę najlepszych spółek za pomocą filtrów i selekcji, o których pisałem we wcześniejszych slajdach tak, aby zostało nam około TOP 40 spółek. Te spółki przeliczamy za pomocą tabelki do wyliczania ukrytej wartości wewnętrznej na jedną akcję. Dzięki temu widzimy i od razu odrzucamy z TOP 40 te spółki, które tylko wydawały nam się silne i mocne, a okazują się słabe lub mocno przewartościowane.

Zawsze kupowałem tylko spółki niedowartościowane - najczęściej o kilkaset procent wg wyliczeń = margines bezpieczeństwa. To pozwalało mi po raz kolejny zmniejszać ryzyko inwestowania na giełdzie. W tym momencie ryzyko inwestycyjne już było bardzo niewielkie, a jesteśmy dopiero przed połową całej strategii!
 

Pytania:

 
Ile jest warta Twoja spółka w portfelu w przeliczeniu na 1 akcję?
Jak obliczasz taką hipotetyczną wartość wewnętrzną co do złotówki? (chyba nie kupujesz "na oko"?)
 
 

PS

 
Powyżej opisywany kurs wykorzystywałem do marca 2014 r. Korzystanie z niego ma sens tylko do pojawienia się najbliższej bessy, a tej spodziewałem się już w marcu 2014 r. Do tej pory załamanie globalnych finansów nie zrealizowało się, co nie znaczy, że wierzę w siłę i potencjał obecnej hossy. Uważam, że obecnie ryzyko inwestycyjne jest dla mnie ogromne, aby korzystać nawet z opisywanej wyżej strategii. Kiedy skończymy omawiać 33 slajd dostrzeżesz, że strategia ta GWARANTOWAŁA mi wybór najlepszych dla mnie spółek-liderów bez większego ryzyka, które powinny rozwijać się dynamicznie nawet podczas srogiej recesji. Mimo to, uznałem, że na tych najlepszych biznesach (często w całej Polsce i regionie Europy) nie zarobię pieniędzy, co wyjaśnię dokładnie po tym kursie. Miej te uwagi na względzie i myśl samodzielnie czytając powyższy kurs.
 
 

Pozdrawiam

 


 
 
PS' fajny wywiad "od narkomana do przedsiębiorcy milionera" będzie w poniedziałek o 19:00: info tutaj. Im więcej takich historii, motywacji tym lepiej.


 

2 komentarze:

  1. Dzięki Bartek za wszystko co robisz. Jestem pod wrażeniem że mimo porażek jesteś tu z nami :). Porażki kształtują charakter a wytrwałość doprowadzi do sukcesu. Nie przestawaj robić tego co kochasz. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki Piotr za dobre słowo, dajesz do myślenia ;)
    Pozdrawiam Cię serdecznie.

    OdpowiedzUsuń



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...