03 grudnia 2013

Portfel Bart po 40 m-cach vs benchmark - zobacz!

Cześć,

Minął 40 miesiąc moich inwestycji rejestrowanych online w Portfelu Bart.

Przypominam, że od 03.08.2010 r. zainwestowałem na blogu symboliczny 1 000 zł, aby pokazać, że na giełdzie z niedużych oszczędności, można dojść do dużych pieniędzy. Celem Portfela Bart jest 50 000 zł. Blogowy Portfel BART, oparty jest na moich osobistych transakcjach portfelowych w prawdziwym życiu.

Więcej informacji o inwestycjach w Portfelu Bart znajdziesz tutaj.

 
 
 

W Portfelu Bart na dzień 03.12.2013 r. jest:

 
 
NEUCA 3 akcje warte 879,00 zł
WINDMOBILE 106 akcji warte 932,80 zł

Kursy: NEUCA 293 zł; WINDMOBILE 8,80 zł.

Razem wartość Portfela Bart wynosi 1 811,80 zł, co daje +81,18% stopy zwrotu w 40 miesięcy.
 

W tym samym czasie wielkość zmian indeksów GPW wyniosła(zmiana od 03.08.2010 r. do 03.12.2013 r.):



Wig20 | 2 532,81 pkt, teraz 2 507,92 pkt = spadek o -0,98%
Wig | 43 412,75 pkt, teraz 53 276,83 pkt = wzrost o +22,72%
mWIG40 | 2 520,54 pkt, teraz 3 455,51 pkt = wzrost o +37,09%
sWIG80 | 11 845,15 pkt, teraz 14 612,41 pkt = wzrost o +23,36%
NCIndex | 563,20 pkt, teraz 349,23 pkt = spadek o -37,99%

Poniżej wykres przedstawiający zmiany indeksów i Portfela Bart.


 

 
 

Omówienie wykresu:

 
Powyższy wykres świetnie przedstawia potencjał giełdowy do zarabiania pieniędzy. Pokazuje też rezultaty eksperymentów inwestycyjnych, o których pisałem w ebooku "Bóg, pieniądze i giełda".  
 
Osiągnięte prawie 500% w 8,5 miesiąca to wynik dobry :) Natomiast kilkanaście kolejnych miesięcy spadków to najlepsza nauka giełdowa w moim życiu. Za nic bym nie oddał tego trudnego okresu, który na  zawsze zmienił moje podejście do giełdy. W ostatnim kwartale 2012 r. nastąpiła całkowita rewolucja w moim sposobie inwestowania i myślenia o giełdzie. Efekty zmian będzie widać po Portfelu Bart.
 
 

Historia transakcji: 


1) Kupno Zastal: kupno 318 akcji po 3,13zł dnia 03.08.2010; sprzedaż 318 akcji po 3,30zł dnia 18.08.2010
2) Nicolas Games(NewConnect): kupno 10 394 akcji po 0,10zł dnia 18.08.2010; sprzedaż 10 394 akcji po 0,20zł dnia 22.11.2010
3) Optimus kupno 688 akcji po 3,02zł dnia 22.11.2010; sprzedaż 688 akcji po 8,29zł dnia 07.04.11. Stan 5703,52zł.
4) Wielton kupno 1009 akcji po 5,65zł dnia 15.04.2011; sprzedaż 1009 akcji po średniej cenie 4,74zł dnia 27.04.11 i 10.05.11 i 18.05.11. Stan 4726zł.
5) Virtual Vision(NewConnect) kupno za 4726zł łącznie 47 200 akcji, po średniej cenie 0,10zł dnia ok. 19.05.11r. Sprzedaż 16.02.2012 po 0,03zł. Stan 1416 zł.
6) TIM kupno 169 akcji za 8,35zł ok. 18.02.2012. Dywersyfikacja 50%/50%(papierowa zmiana w PB połowy akcji TIM na WINDMOBILE) na 95 akcji WINDMOBILE w dniu 17.05.2012. Pozostaje w 84 akcje TIM. Sprzedaż TIM po 6 zł ok. 09-12.04 po średnio 6 zł za akcje. Pozostało 500zł.
7) Po dywersyfikacji: WINDMOBILE(NewConnect) 95 akcji kupiony średnio po 5,79 zł za akcję 17.05.2012 r.
8) Zakup akcji Neuca ok 12.04.2013 r.: 3 akcje po 141 zł = ok 428 zł. Dywidenda w maju 2013 r z Neuca +7,77 zł = 79,77 zł.
9) Zakup akcji WindMobile 04.06.2013 po 6,90 zł za gotówkę z dywidendy tj. 11 akcji. Razem 106 akcji.

  

 

Komentarz:

 
Po 40 miesiącach Portfel Bart(+81,18%) pobił benchmark rynkowy WIG(+22,72%) i był od niego ponad 3,5 razy lepszy. Najsilniejszy indeks mWIG40 urósł w tym czasie o +37,09% i był ponad dwukrotnie słabszy od PB.
 
Sprawdźmy też, co dzieje się z moją 3 spółką nienotowaną w Portfelu Bart, którą kupowałem w połowie czerwca 2013 w prawdziwym życiu. MedicalAlgorithmics kupowana na rynku NewConnect od 74,80 zł za akcję, dziś kosztuje 144,40 zł, co daje +93,04%. Dodatkowo spółka wypłaciła dywidendę +1,1 zł/akcję, więc zysk jest wyższy i wynosi +94,51% po 5,5 miesiącach.
 
Warto zauważyć że 4 z 9 spółek które kupiłem w tym czasie, notowane są na NewConnect, a ten w badanym okresie spadł o -37,99%. NewConnect to ewidentnie najtrudniejszy rynek akcji w Polsce!
 
Edukacja: Pierwszy etap nauki inwestowania w opcje zakończę prawdopodobnie stratami 99% środków przeznaczonych na ten cel. Na szczęście kwota jest symboliczna. Dzięki stracie, poznałem już pierwszy rodzaj opcji, których nie warto kupować - nauka kosztuje ;)
 
Czy w tym roku będzie rajd świętego Mikołaja? A efekt stycznia? Myślę że teraz to przydałaby się korekta tak do 1 lutego, aby kursy niektórych spółek wróciły do ciekawszych poziomów. Warto pamiętać, że wzrosty kursów akcji powinny mieć odzwierciedlenie w porównywalnej dynamice wzrostu zysków i przychodów(ogólnie wartości biznesu). Jeśli rozbieżność jest za duża, powinno dojść do równoważenia się kursu :)
  


Podaj wpis dalej. Dzięki za odwiedzanie bloga!

 
Pozdrawiam.  


Uwaga! Nie ponoszę odpowiedzialności za błędne inwestycje oparte na podstawie tego bloga i Portfela Bart. Nie jestem doradcą inwestycyjnym, ani maklerem, nie mam uprawnień do rekomendacji. Naśladując mnie robisz to na własne ryzyko i za swoje straty jesteś odpowiedzialny tylko Ty. Zawsze myśl samodzielnie. Na giełdzie myśl i podejmuj decyzje samodzielnie.
 
UWAGA! Inwestowanie na rynkach kapitałowych jest ryzykowne. Zakup spółek na NewConnect jest obarczony zwiększonym ryzykiem inwestycyjnym. Przed zainwestowaniem na giełdzie przeczytaj kilka książek, bo każdy rynek i inwestycja niewłaściwie zastosowane zagrażają twojemu życiu lub zdrowiu!

 

2 komentarze:

  1. Słyszałem od jednej osoby która czyta tego bloga ze ruszyła dupsko i zainwestowała kase a teraz po przeczytaniu tego artykułu dowiedziała sie o korekcie ze dopiero warto po 1 lutym ,stwierdziła że nieżle zakręcony jesteś.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki za wpis :)

    No to dobrze, bo zaczęła się uczyć. Brawo dla niej!

    Krótkoterminowe ruchy na giełdzie nie są ważne, do korekt też musimy być przyzwyczajeni :)
    A tak na poważnie, to powtarzam po raz tysięczny: na giełdzie myśl samodzielnie, bo nikt na 100% nie wie co będzie jutro.

    :)

    OdpowiedzUsuń



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...