01 marca 2012

Jaka jest przyczyna, że tracimy pieniądze na giełdzie?

Witaj,

Zapomniałem Ci powiedzieć o jednej bardzo ważnej sprawie. Zapomniałem sobie i Tobie o tym przypomnieć. W ostatniej transakcji kosztowało mnie to -70% ówczesnego kapitału giełdowego. Mówię tu o tysiącach euro straty w jednej transakcji, w pół roku, w prawdziwym życiu! Zapomniałem o tak ważnej sprawie w inwestowaniu. Każdy z Czytelników bloga, wie, ze zapomniałem o wielu sprawach, wielu strategiach, wielu własnych słowach. Uległem emocjom i pośpiechowi. Jednak odkryłem jeszcze, że mój błąd inwestycyjny był spowodowany prostą przyczyną..

Jaka jest przyczyna tego, że tracimy pieniądze na giełdzie?

Przyczyn jest wiele, ale ja chcę dziś powiedzieć o jednej bardzo ważnej. Chcę powiedzieć o "zapominaniu"! Może spytasz, jak to o "zapominaniu"? A no po prostu, zapominamy codziennie o tym co ważne, o najważniejszych rzeczach. To dotyczy oczywiście nie tylko giełdy, ale i biznesów, relacji z ludźmi, bliskimi i w wielu innych życiowych kwestiach. Zapominamy! Każdego dnia, po trochu, ulatują nam z głowy nasze ważne myśli, nasze postanowienia, obietnice, marzenia, wspaniałe doświadczenia itd. Gdy zapominamy o tych ważnych i mądrych rzeczach, to wtedy najczęściej źle na tym wychodzimy. Czujemy, że przegraliśmy kolejna bitwę, zamiast ją wygrać. Ulegliśmy swoim naturalnym skłonnościom, naszym słabościom, pokusom. A często mogliśmy tego uniknąć!

Jak wykorzystać fakt, że ciągle zapominamy? Jak unikać powtarzania swoich błędów?

Musimy z tym walczyć, musimy cos zmienić. Samo się nie zrobi. Wierzę, że nigdy więcej nie zapomnę o błędach jakie popełniłem w przeszłości na giełdzie. Dlaczego? Ponieważ wszystkie od teraz, będę miał spisane w jednym miejscu i zawsze przed zakupem nowych akcji, przypomnę sobie całą listę. Mam taki plik i będę nad nim jeszcze sporo pracował. W ten sposób wierzę, że już nigdy nie powtórzę błędów, które zrobiłem na giełdzie podczas moich pierwszych 13 lat inwesstowania. A zrobiłem je dlaczego? Na początkach inwestowania z powodu braku wiedzy i doświadczenia, a ostatnio, ponieważ.. zapomniałem o tym, co wiedziałem. Zapomniałem o swoich naturalnych skłonnościach i zdobytym doświadczeniu. Zapomniałem o swojej wiedzy. Zapomniałem, zapomniałem, zapomniałem...

Stop!

Dziś jest dzień, kiedy Ty i ja możemy postanowić, że zrobimy wszystko, aby nigdy nie popełniać dwa razy tych samych błędów giełdowych(i nie tylko). Jeśli podejmiesz taką decyzję, to musisz podeprzeć ją działaniem. Decyzja bez działania, to żadna decyzja.

Zrób swoją listę. Zapisz dwa największe swoje własne błędy robione na giełdzie, zrób to właśnie teraz(zanim zapomnisz!). Zajmie Ci to 20-30 sekund, a zaprocentuje być może na całe życie, opłaci się 100-krotnie :) Przypomnisz sobie o tym wpisie, kiedy zobaczysz, że Twoja stopa zwrotu od dnia dzisiejszego będzie dużo większa, niż uzyskiwałeś dotychczas :)

Pozdrawiam.

2 komentarze:

  1. Kilka tysięcy euro straty...
    Wyrazy współczucia...

    OdpowiedzUsuń
  2. Mój główny błąd: Prawie zawsze udawało mi się kupić akcje w atrakcyjnych cenach. Następnie obserwowałem z samozadowoleniem jak rośnie ich kurs, realizowałem nawet zyski w okolicach szczytu, ale sprzedawałem nie więcej niż 10-20% pozycji. Po czym trend zmieniał się na przeciwny a ja dalej trwałem przy swoich pozycjach - często nawet dokupując akcji. Jednym słowem nie potrafię powstrzymać chciwości, która to nie pozwala zamknąć mi pozycji na czas i w efekcie zamienia zyski w straty.
    P.S. Właśnie założyłem swój własny dziennik błędów.

    OdpowiedzUsuń



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...