08 września 2011

Przed inwestucją warto zadać sobie pytanie...

Donald Trump zadawał sobie(pewnie wciąż zadaje) bardzo dobre pytanie przed inwestycjami w biznesy.

A co jest na dnie? Co najgorszego może mi się przytrafić i czy będę w stanie sobie z tym poradzić?

Gdy znał najgorszy możliwy scenariusz, mógł podjąć decyzję i często działać z determinacją. W ten sposób zarobił duuuużo na swoich biznesach, kiedy inni trzęśli portkami. To samo opisywałem w e-booku: przeanalizuj pesymistyczny, optymistyczny i realistyczny scenariusz, a potem działaj. Warto też wspomnieć, że metodę tę warto używać konkretnie w stosunku do swojej spółki. Jaką przyszłość dla niej przewidujesz w najlepszym/najgorszym i realnym scenariuszu? Jak Twój biznes się zachowa w ciągu najbliższego roku? itd.

Zrób sobie to ćwiczenie, jeśli go jeszcze nie robiłeś. Najlepiej jest je zrobić przed zakupem firmy, tj akcji. Ja go używam do moich analiz. Polecam, jest świetne i pozwala w trakcie rozwoju sytuacji w rzeczywistym świecie, reagować wg wcześniejszych założeń.

Jeśli nasze przypuszczenia co do spółki, znacząco odbiegają od rzeczywistości to znaczy, że prawdopodobnie się pomyliliśmy. To może oznaczać, że nasze analizy są do wyrzucenia, że źle zrozumieliśmy biznes albo o czymś nie wiemy.

Ja zawsze sprzedaję akcje, gdy jakaś spółka nie zachowuje się dokładnie tak, jak przewidywałem wcześniej. Jeśli zakładam, że spółka będzie rosła, bo wszystko mi "krzyczy", że tak będzie, to jeśli widzę, że spada, to jeśli tego nie zakładałem w planie, od razu sprzedaję akcje. Tak było ostatnio przy Wieltonie. Moja hipoteza kompletnie się rozjechała, wyszedłem ze spółki ze stratą -17%, a gdybym tego nie zrobił strata by wyniosła chyba już z -60% (ostatnio widziałem koło 2,40 złotych z groszami za akcję).

Polecam tę metodę. Użyj swojej kreatywności i zastosuj ją w różnych sytuacjach, dziedzinach, spółkach, sprawach itd. Na tej metodzie tylko się zyskuje.

Pozdrawiam.

6 komentarzy:

  1. Przed inwestucją warto zadać sobie pytanie...
    Popraw błąd Bartku.

    Mam pytanie dotyczące analizy spółek. Jak zebrać materiały do analizy. Skąd brać wskaźniki c/z, ROE, zaczynam ,,inwestować" ale w gąszczu informacji ciężko coś wybierać. Przeglądając portale giełdowe na różnych z nich występują rozbieżności co do wyliczeń wskaźników.
    Kiedy wychodzi papierowy Almanach Inwestora w gazecie parkiet? Przeczytałem o nim w twoim e-booku.

    Pozdrawiam
    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  2. Zastanawia mnie koncepcja gry na spadek... a może by wybrać najgorsze spółki :) zamiast zawsze szukać najlepszych? City Index oferuje kontrakty CFD na polskie akcje. Jeśli mamy do czynienia z bessą to efekt mógłby być zadowalający. Ps.: przeczytałem ebooka, szacun :)

    OdpowiedzUsuń
  3. @Anonimowy
    Fundamentalna.net to moim zdaniem spore ułatwienie przy wyborze spółki.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. A jak Bartku z Visionem, czy również zakładałeś taki odchył kursu? Spółka bardzo perspektywistyczna to fakt, tylko niepokoi mnie trochę brak wpływów w żywej gotówce do kasy.
    http://akcjonariusz.blogspot.com/2011/09/akcje-spoek-mocno-niedowartosciowanych.html

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam, no właśnie, VIV zbliża się do 0,05 czyli wkrótce strata może wynosić 50% przy kupnie po 0,10. Jak to się ma do ochrony kapitału, czy Bartku brałeś pod uwagę taki scenariusz czy też wkrada się jakiś niepokój?

    Przeczytałem e-booka. Jeszcze raz pięknie dziękuję. Ciekawy jestem jaki będzie finansowy skutek Twojego przejścia od inwestowania na styl Buffeta na nowy zmodyfikowany.

    Pozdrawiam serdecznie,
    Arek

    OdpowiedzUsuń
  6. Na Virtual Vision na dzień dzisiejszy masz 30% straty. Sumując to z kosztem wyjścia z Wieltonu zbliżyłeś się do 50% straty. Dodatkowo płynność Virtual Vision jest tak mała (nieco ponad 2 tys zł łącznie za cały miniony tydzień), że próbując z niego wyjść zaniżyłbyś kurs jeszcze bardziej.
    Moje straty za ostatnie 4-5 miesięcy są podobne. Wygrali w tym roku tylko ci, którzy dostrzegli szczyty na misiach w kwietniu, prawidłowo ocenili kryzys zadłużenia w strefie euro i siedzą od wiosny na gotówce.

    OdpowiedzUsuń



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...