05 maja 2011

Czy opłaca się uśredniać w dół lub w górę?

Witaj,

Lepiej jest zapytać z jakiego powodu uśredniamy zakupy akcji?
Czy chcemy poprawić sobie humor i dać komfort psychiczny wiedząc, że "chyba" popełniliśmy błąd?

Uśrednianie w dół to kupowanie akcji w czasie spadku kursu, po coraz niższych cenach.
Uśrednianie w górę, to kupowanie akcji wraz ze wzrostem kursu akcji.

Uśrednianie w dół i w górę ma sens tylko wtedy, gdy znamy wewnętrzną wartość firmy przypadającą na 1 akcję. Jeśli nie wiemy, ile jest warta jedna akcja naszej firmy, to uśrednianie jest zabawą na "chybił-trafił". To loteria. Mamy 50% szans, że trafimy lub 50% szans, że się mylimy. Analiza techniczna też nam nie pomoże.

Jeśli znamy wartość naszej spółki i wartość przypadającą na 1 akcję, uśrednianie ma sens.

Jeśli notowana cena mojej spółki wynosi 10 zł, a ja wiem, że jest warta 50zł, to gdy kurs rośnie do 11zł, 15zł, 30zł to wciąż wiem, że zakupy dadzą mi jeszcze sporo zarobić, a margines bezpieczeństwa jest spory. To samo, gdy kurs akcji spada z 10zł do 5zł. Niby tracimy pierwsze -50%, ale my wciąż wiemy, że spółka świetnie zarabia i jest warta 50zł, zatem kupno po 5zł, to po prostu wspaniała okazja kupienia jeszcze taniej akcji super spółki.




Natomiast jeśli spółka kosztuje 10zł, my wyliczyliśmy, że 1 akcja jest warta 8zł, to ani uśrednianie w górę, ani w dół nie ma sensu. Tak naprawdę sam zakup tej spółki nie ma sensu. Kurs jest przewartościowany o 2zł na akcji = o 25%! Zakup tej spółki miałby sens, gdybyśmy kupili ją za poniżej 4zł.

Czy ja uśredniam zakupy?

Oczywiście. Z tym, że mam 2 warianty ostrzegawcze.

Pierwszy, kiedy spółka mocno spada, muszę sprawdzić, czy wyniki w spółce siadły, czy w spółce pojawiły się jakieś długoterminowe problemy. Spadki mogą być zapowiedzią kłopotów firmy na lata. Było tak np. gdy kupiłem parę lat temu Groclin za 109zł i byłem przekonany, że spółka musi rosnąć. Tymczasem ona powoli się osuwała, niewiadomo czemu. Nie wiedziałem co się dzieje, ale zrozumiałem, że coś jest nie tak. Sprzedałem akcje po nieco ponad 90zł, akceptując niewielką stratę. A kurs spadał przez następne lata, dopiero ostatnio firma znów staje na nogi.

Drugi wariant polega na tym, że uważam, iż uśrednianie w górę ma sens głównie na początku zakupów. Jeśli mamy cenę notowań 10zł i wiemy, że firma jest warta 50zł, to możemy uśredniać zakupy maksymalnie kupując akcje po 25zł za akcję. A najlepiej jeszcze taniej. Inaczej można bardzo dużo stracić w sytuacji, gdy trafimy na bessę lub spadki, a będziemy musieli sprzedać akcje(np problemy finansowe w domu). Kurs spadnie do 15zł, a my siedzimy z akcjami kupionymi po 40zł. Taką sytuację przeszedłem na spółce TIM. Polecam Ci przeczytać Case Study z tej inwestycji - tutaj >>. Dokupowałem akcje jeszcze po 30zł w nowej emisji :)

A powiedzcie mi teraz, ile osób na giełdzie w Polsce potrafi ustalić wartość wewnętrzną 1 akcji? Przynajmniej z grubsza?

W e-booku będzie dokładnie opisane jak wyceniać jedna akcję swojej firmy oraz pokazane będą przykłady wycen. Proszę jednak o cierpliwość, e-book ciągle wymaga wielu godzin pracy z mojej strony. Jeszcze trochę. Pozdrawiam.

10 komentarzy:

  1. Jak będzie można dostać (nabyć) pana e-booka?

    OdpowiedzUsuń
  2. Czasami spadek kursu akcji nie jest zwiazany z sama firma, ale na przyklad z sytuacja polityczna w danym kraju.
    Firma moze miec sie swietnie, dalej produkowac, miec zyski itp. Ale inwestorzy traca wiare i sprzedaja akcje.

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja tak z innej beczki, Bartku mozesz powiedziec czym sie wlasciwie zajmujesz??:) bo rentierem chyba nie jestes

    a czy z perspektywy lat nie sadzisz, ze zamiast jak to napisales "uczyc sie na bledach w otwieraniu wlasnego biznesu" mogles dalej inwestowac coaz wieksze pieniadze ^^
    chyba ze w koncu sie udalo i teraz prowadzisz rentowny biznes :)

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Hej :)

    kiedy będzie ebook? Zaglądam już od jakiegoś czasu wypatrując go i nadal nic. Pisałeś ostatnio że już finalizujesz tą sprawę.

    Co do uśredniania- trudno się z Tobą nie zgodzić. Wiadomo przecież że uśrednianie w dół przy wiedzy że spółka jest warta mniej zmniejsza stratę w ujęciu procentowym- a to przecież iluzja.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Aha, zapomniałem spytać:
    co sądzisz o Tauronie?

    Miałem bardzo dobry epizod z tą spółką i ponownie biorę ją pod lupę. Stabilna pozycja na rynku, dobra marka, w przyszłości na pewno duże nakłady inwestycyjne.

    Z góry dzięki za odp i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. E-book będzie rozdawany na blogu lub na osobnej stronie za darmo.

    Zgadzam się. Gdy spadek nie jest związany z firmą, trzeba wiedzieć, że to ten rodzaj spadku :)

    @Maciekk

    Rentierem nie jestem :)

    Ogólnie biznesy pomogły mi odkryć wiele rzeczy o sobie, między innymi, dzięki nim wróciłem do giełdy.
    Czas pokaże co będzie dalej.

    @Student-t
    E-book będzie tak szybko jak to możliwe. Jest jeszcze na nim trochę godzin pracy, wciąż nad nim pracuję.

    Co do polecanych przez Was spółek, chwilowo nie analizuję żadnych spółek, poza moimi. Z tego co patrzyłem Tauron był przewartościowany dla mnie, ale tylko dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam.
    Czy mógłby Pan napisać jak wycenić/obliczyć wartość spółki na 1 akcję? Byłbym bardzo wdzięczny za wpis zanim pojawi się e-book, ponieważ zastanawiam się nad kupnem akcji pewnej spółki, a przed zakupem wstrzymuje mnie właśnie ta niewiadoma :/

    OdpowiedzUsuń
  8. Obserwowałem dziś Wielton, który masz w portfelu, ale nie wyobrażam sobie inwestycji w spółkę, na której jest średnio jedna transakcja na godzinę. Mordęga.

    OdpowiedzUsuń
  9. Widocznie Bart ma dużych kolegów, którzy 'pomogą' w odpowiednim momencie :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Na wieltonie kurs leci w dol albo idzie do gory przy bardzo malych obrotach dlatego tez mozliwe duze zmiany na jednej sesji. Z jednej strony mozna tanio okazyjnie kupic...

    Bede wdzieczny, jak pewnie tez wiekszosc osob czytajacych Twoj blog i zastanwiajacych sie nad Wieltonem, jak napiszesz czego spodziewasz sie po tej spolce, w jaki okres bedzie kluczowy dla zwiekszenia obrotow dla tej spolki i jescze rozwiniecie kupna "na probe" (wiem ze bedzie w ebooku) ale moze uda sie troche wczesniej o tym napisac :)

    Narazie, moim skromnym zdaniem kurs jescze bedzie szedl w dol, a ewentualnych zmian spodziewam sie po raporcie - jezeli bedzie korzystny.

    Pozdrawiam
    MJ

    OdpowiedzUsuń



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...