22 kwietnia 2011

Zadawanie pytań jako część analizy giełdowej.

Jakiś czas temu odkryłem ze zdziwieniem, że świetną metodą analizy spółek jest szczerość wobec samego siebie.

Co mam na myśli?

Kiedy analizuję spółki giełdowe większość informacji zbieram ze sprawozdań finansowych i z internetu. Praktycznie o każdej firmie, o każdym prezesie, można znaleźć artykuły prasowe i sporo się na dany temat dowiedzieć. Robię zatem całościową analizę giełdy i moich spółek, filtruję je wg różnych subiektywnych kluczy i uzyskuję listę interesujących mnie spółek.

Często w takiej analizie stosuję metodę, o której dotąd nigdy nie słyszałem, aby ktoś jej używał. Chodzi mi o zadawanie sobie konkretnych, szczerych pytań samemu sobie. Brzmi może śmiesznie, ale pytając siebie w czasie analizy - Bartek, czy ta spółka wzrośnie? - uzyskuję bardzo konkretne przemyślenia i do głowy mi przychodzą wszystkie ZA i PRZECIW. Po chwili mam odpowiedź - Ta na pewno nie, może za kilka miesięcy. Czasami, gdy zadaję sobie takie pytanie od razu wiem, że część mnie oszukuje samą siebie i prowadzi mnie do jakiejś iluzji. A iluzja rzadko przynosi korzyści, szczególnie w realnym świecie.




To niezwykłe jak często potrafię siebie oszukiwać ;P Nie zawsze wiem, dlaczego to robię, biorę pod uwagę najróżniejsze czynniki wpływu. Najlepiej by było poznać tę przyczynę okłamania samego siebie, lecz z doświadczenia wiem, że wymaga to czasu i nie jest łatwe. Warto jednak rozbijać fałsz i iluzje gdzie tylko możemy.

Tę metodę można również stosować w innych dziedzinach życia. Przykładowo:
  • Co w mojej diecie na pewno jest złe?
  • Czy ten krytyk mówił prawdę?
  • Czy chcę to robić?
  • Czy to "dobry materiał" na żonę/męża i matkę/ojca?
  • Itd.
Ważne jest by bardzo prezcyzyjnie konstruować pytania. Dzięki temu uzyskana odpowiedź będzie znacznie bardziej wartościowa. Można odkrywać w sobie naprawdę bardzo dużo rzeczy tj. motywacje, kłamstwa, pragnienia itp.

Metoda świetnie się sprawdza przy analizie giełdy. Zazwyczaj, gdy już powiemy sobie prawdę o spółce, to ona jest bardzo klarowna i rzadko się mylimy. Polecam sobie sprawdzić.

PS Gorzej, jeśli tylko ja siebie oszukuję. Wtedy Ty masz luz ;P a ja mam p...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...