21 kwietnia 2011

KGHM oraz czy warto kupować spółki energetyczne?

Spodziewałem się coraz spokojniejszych sesji przed świętami, ale widzę, że byki przeszły do szturmu.
Zapowiada się dziś kolejna dobra sesja. Jeśli tak będzie, można przypuszczać, że w tym roku długie weekendy oraz okres wakacji, nie będą obarczone zmniejszoną aktywnością inwestorów. To bardzo dobry znak. Cieszy mnie fakt, że znów przyszła hossa i to jeszcze równolegle do nadejścia wiosny.

Ale nie o tym chciałem mówić. Podczas ostatnich analiz rynku bardzo zaciekawił mnie rynek energetyczny. Jest to branża jedna z najbardziej perspektywistycznych w przyszłych latach. Czy wiecie, że w najbliższych latach w Polsce trzeba będzie wydać na inwestycje w energetyce około 100 miliardów zł, a w innych opracowaniach mowa jest nawet o 100 miliardach dolarów!? Ta branża to przyszłość, biorąc pod uwagę rozwój elektroniki, robotyki, komputeryzację, oświetlenie, samochody elektryczne itd.

Zatem, gdy zacząłem przyglądać się bliżej spółkom z nadzieją na dobry zakup to odkryłem, że praktycznie wszystkie firmy z branży osiągają wspaniałe zyski i bardzo dynamicznie rosną. Analizowałem spółki: PGE, ENEA, TAURON, PGNiG, KOGENERACJA, KGHM, REMAK oraz małe spółki energetyczne z New Connect. Ucieszony tym, że spółki tak dobrze zarabiają i dynamicznie rosną nastawiłem się pozytywnie i przystąpiłem do głębszej analizy. Wyliczyłem sobie wartość wewnętrzna firm przypadającą na jedną akcję i przyjrzałem się wskaźnikom C/Z i C/WK. No i wtedy mój entuzjazm prysł jak bańka mydlana ;)

Okazało się, że spółki choć osiągają świetne wyniki, to niestety są już często mocno przewartościowane, czasem kilkukrotnie więcej, niż są warte. Tutaj nawet nie trzeba nic wyliczać, na większośći spółek wystarczy spojrzeć na C/Z i C/WK - jeśli cena akcji jest kilkadziesiąt razy wyższa, niż osiągane zyski, to o czymś to świadczy. ROE niestety też mnie nie powaliło.




Jak wyszło z moich wyliczeń najmocniej przewartościowane okazały się TAURON, ENEA, PGNiG i REMAK, o kilka razy za dużo. Symbolicznie przewartościowany PGE, lekko niedowartościowany okazała się KOGENERACJA i super niedowartościowany okazał się KGHM. KGHM wg mnie jest warty ponad 650zł na akcję w długim okresie. Firma ma świetne wyniki, świetną rentowność i gdyby ceny miedzi utrzymały się w najbliższych latach na wysokich poziomach, to firma ma szansę dalszego mocnego wzrostu kursu. Chciałem też zwrócić uwagę na fakt, że C/Z dla KGHM wynosi ... 8,40! ROE uśrednione z ostatnich 6 lat ...39,36%! To znaczy, że firma ma ogromne zyski niewspółmierne do niskiej ceny akcji, a do tego te zyski reinwestuje na stopie zwrotu prawie 40% w skali roku!

Dlaczego nie kupiłem zatem KGHM? Chyba z powodu światowej spekulacji na rynkach surowcowych. Trochę się obawiam wielkości zwyżek i spekulacji na tych rynkach, być może niepotrzebnie. Bo czy na pewno cena srebra i miedzi jest już przewartościowana i będzie spadać? Chyba popełniłem spory błąd w myśleniu. Tak sobie teraz myślę, że cena tych surowców może jeszcze długo rosnąć, a popyt na nie raczej nie spadnie. Ktoś ma jakiś ciekawy artykuł na temat perspektyw rozwoju popytu na rynku miedzi i srebra?

Skoro KGHM jest tak niedowartościowany, czemu tak wolno rośnie?

Wydaje mi się, że główną przyczyną nieadekwatnej do wyników stopy zwrotu z akcji tej firmy, jest po prostu jej ogromna wielkość. Nie da się takiego kolosa łatwo podnieść w notowaniach rynku. Potrzeba pompowania miliardów złotych kapitałów ze strony popytu. No cóż.

I to tyle chwilowo w tym temacie.

Podaję wartość moich wycen akcji energetycznych, wyliczanych głównie na podstawie zysków i stopy zwrotu z kapitałów własnych. Wyceny zrobione na podstawie uśrednionych danych skonsolidowanych z ostatnich 5 lat i przy uwzględnieniu najnowszych danych za 2010r. Wartość wewnętrzna akcji to:

PGE 22,85zł
ENEA 6,08zł
KGHM 679zł
TAURON 1,43zł
PGNiG 1,66zł
KOGENERACJA 102,29zł
REMAK 9zł

Teraz widzicie, jak niektóre akcje są wg mnie nadmuchane.

Oczywiście, żeby dobrze wycenić spółkę, trzeba ją  bardzo dokładnie zbadać i wycenić całościowo, a nie tylko zrobić wyliczenie wartości wewnętrznej. Wartość firmy i jej perspektywy to grubsza robota. Niemniej z powyższej listy i biorąc pod uwagę niedowartościowanie kursu, interesowałyby mnie do głębokiej analizy, głównie KGHM, PGE i może KOGENERACJA. Reszta jest dla mnie w tej chwili nie do kupienia, może w czasie przyszłej bessy ;P

Pozdrawiam.

UWAGA! Przypominam, że wszystkie informacje na tym blogu to subiektywne i amatorskie poglądy i wyliczenia. Nie mogą być podstawą do rekomendacji.

13 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawy wpis zwłaszcza, że sam ostatnio przyglądam się szczegółowo tej branży. Tym niemniej nie mogę się doczekać e-booka aby sprawdzić Twoją metodologię wyliczania uzyskanej wartości wewnętrznej. Ja osobiście postawiłem na jeszcze inną spółkę z tej branży - chyba najmniejszą - Elektrociepłownię Będzin S.A. (BDZ). Czy wyliczałeś również dla niej wartość wewnętrzną? Chciałbym zobaczyć jaka będzie jej wartość w porównaniu do wyników, które przedstawiłeś powyżej. Pozdrawiam, Kamil

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeśli mowa o KGHM to trzeba wziąć pod uwagę fakt że ta spółka zawsze jest na celowniku inwestorów zagranicznych i to tych potężnych:)Oni nadają ton.
    Nieudolne w właściwie brak działań rządu które wpłynęłyby na redukcję długu publicznego oraz kłopotliwe OFE skutkowały obniżeniem ratingów Polski i zagranica już nie pcha się tak drzwiami i oknami aby u nas inwestować.
    To jest przyczyna dla której cena ma kłopoty z przebiciem 200zł a wg mnie biorąc pod uwagę ceny srebra+profity jakie zasilą KGHM po sprzedaży akcji Polkomtela a także regularnie wypłacane dywidendy już dawno powinniśmy przebić 250zł

    Albin

    OdpowiedzUsuń
  3. Bartek, jakbyś miał jakieś wątpliwości odnośnie okresu inkubacji spółki która wybrałeś (mówiłeś ze trzymasz przez miesiąc i patrzysz jak sie zachowuje i jak rozczarowuje to wywalasz) - czyli Wieltonu to niestety teraz spada bo kupiłeś na szczycie, ale piszę to tylko że technicznie była uzasadniona korekta do okolic 5,15 także już niedługo powinna znowu rosnąć a są do tego przesłanki :) ja niedługo sobie kupie. pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  4. A odnośnie artykułu: Według mnie założenie tej ceny miedzi i srebra na kolejne lata jest bardzo błędne - bańka powinna pęknąć w tym roku i sprowadzić ceny na normalne poziomy. Myślę, że jest duży potencjał że KGHM dojdzie do 220 ale dużo wyżej go nie widzę - jak sam powiedziałeś jest za duży.
    Z pozostałych spółek które wymieniłeś warto zwrócić uwagę na KOGENERACJĘ. Bardzo solidna spółka, a w Ikw11 ma pokazać naprawdę dobre wyniki - szkoda że bardzo nędzne obroty są na niej - mocno niepłynna ostatnio. Bart przyjrzyj się jej bliżej :) W perspektywie najbliższych lat prędzej bym stawiał na wzrost cen energii niż srebra i miedzi - jak pęknie bańka w Chinach to miedz poleci w sposob niewyobrazalny... moze to nie nastapi jeszcze w tym lub nastepnym roku (krach na rynku nieruchomosci w Chinach) ale nastapi na pewno i bedzie placz

    OdpowiedzUsuń
  5. może momentem dobrym/lepszym wejscia w w KGHM bedzie zapowiadany resplit w akcjach ?

    OdpowiedzUsuń
  6. Dzięki wszystkim za bardzo ciekawe komentarze.

    Sposób wyliczania oczywiście wyjąsnię już dokładnie w e-booku, tutaj się tego na razie nie podejmuję, bo to zbyt szerokie podejście.

    Będzina nie patrzyłem, z checią zajrzę zatem, może Będzin jest niedoszacowany.
    Co do Wieltonu to ciekawy będzie raport 18 maja :)

    Pozdrawiam wszystkich

    OdpowiedzUsuń
  7. http://www.pb.pl/rss/a/2011/04/21/Chiny_import_miedzi_spadl_o_43_proc__eksport_wzrosl_o
    W marcu import rafinowanej miedzi był o 43 proc. niższy niż rok wcześniej, poinformował Reuters na swojej stronie internetowej powołując się na chińskie władze celne.

    Powodem tego spadku są duże zapasy metalu w Chinach i jego wysokie ceny na światowych rynkach. W marcu chińscy odbiorcy sprowadzili 192.161 ton miedzi. To o 21,5 proc. więcej niż w lutym, ale wówczas przypadały w Chinach święta. W porównaniu ze styczniem import rafinowanej miedzi spadł w marcu o 21 proc.

    Po pierwszych trzech miesiącach roku Chiny sprowadziły łącznie 595.963 ton miedzi, o 21 proc. mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

    Wysokie ceny na światowych rynkach spowodowały, że producenci z tego kraju wyeksportowali w marcu 36.786 ton miedzi rafinowanej, dwukrotnie więcej niż w lutym i o 2012 proc. więcej niż w marcu 2010 roku.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bartku, zapomniałeś jeszcze o jednej bardzo ciekawej spółce z tego sektora, lecz działającą w tej zielonej części energetyki. Mam na myśli spółkę z dobrymi wynikami i świetnymi perspektywami / PEP

    Co o niej sądzisz?

    Sektor energii odnawialnej będzie mocno wspierany...

    pozdr
    tim

    OdpowiedzUsuń
  9. Możesz też zainteresować się CEZ-em, bo też gigant, ale tutaj chyba byłaby przydatna znajomość czeskiego runku.

    Pozdrawiam,
    Paweł Kuriata.

    OdpowiedzUsuń
  10. najwyższa wycena KGHMu jaką do tej pory widziałem :) czy realna? jako longterm myślę, że tak, ale pod warunkiem, że spółka będzie lepiej zarządzana (czyt. Skarb Państwa wyjdzie całkowicie z akcjonariatu i osłabnie siła związków zawodowych - 18 pensji w ciągu roku to już przesada [url=http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,35771,8842085,Pracownicy_KGHM_dostana_18_pensji_i_ciagle_chca_wiecej.html]link[/url]). dotychczas słyszałem opinię o 300 zł za akcję KGHMu w czasie całej obecnej hossy i moim zdaniem miedziowy koncern zmierza właśnie w tym kierunku

    pozdrawiam
    Johnny Bravo

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam po Świętach, Bartku czy zrobiłeś może już wycenę Będzina według własnych metod obliczeniowych? Jestem strasznie ciekaw:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Cos mi nie pasuje z Twoja wycena Tauronu. Przeczytaj to http://www.buffett.pl/wycena_Tauron.html zwlaszcza ostatnie zdanie. Wyceny przez DM siegaja od 6 zl do 8 wiec 1.4 to ewidentny blad w metodzie obliczen ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. @Anonimowy

    Wycena na stronie jaką podałeś jest jeszcze niższa od mojej.
    Jesli chcesz polegać na wycenach DM to proszę bardzo, jednak nie słyszałem o żadnym inwestorze, który by zarobił na nich pieniądze.

    Zaznaczam też, ze nie roszczę sobie praw do bycia alfa i omega wyliczeń wartości wewnetrznej, byc może popełnilem błąd wyliczeń i DM mają lepiej wykonana wycenę.

    Dziekuje wszystkim za komentarze. Inne spółki najwczesniej będę analizował po ukończeniu e-booka :)

    OdpowiedzUsuń



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...