27 marca 2011

Wklejam komentarz od Maćkka o rynku gier.

Hej wklejam wszystkim komentarz Maćkka, który mnie rozbudził z rana ;)

Maciekk odwalił kawał dobrej roboty i znalazł to, czego wcześniej nikt inny nie znalazł. Ważny artykuł dla wszystkich posiadaczy spółek produkujących gry. Maciekk podzielił się z nami artykułem internauty ~arg i własnymi ciekawymi podsumowaniami o kapitalizacji i grach.

Chciałem zwrócić uwagę na jeden fakt. Nawet, jeśli nie wszystko wiemy na temat jakiejś branży i swojej spółki, można znaleźć osoby, które doskonale znają branżę i spółki. Można od nich wiele się dowiedzieć. Oczywiście zawsze filtrujemy wypowiedzi i wiedzę innych, lecz np z poniższego komentarza można "urwać" wiele ciekawych spostrzeżeń.

Jeszcze raz dzięki Maciekk.
Poniżej komentarz, a niedługo niedzielna notka i melodia :)

======

A tak wlasciwie pisze aby przyblizyc ciekawy temat


przyblizone kapitalizacje spolek z branzy gier, skoro jest w modzie to czemu im sie nie przyjrzec blizej? :>


11 bit Studio - ok. 45.000.000 zł.
Bloober Team - ? (szacunkowo między 30 - 45.000.000 obstawiam, Noble jeszcze nie podało wyceny)
City Interactive - ok. 440.000.000 zł.
Forever Ent. - ok. 12.500.000 zł.
Nicolas Games - ok. 27.000.000 zł.
Optimus - ok. 750.000.000 zł.


teraz wkleje interesujacy post odkopany przezmnie gdzies w otchlani internetu, napisany zostal 15 stycznie biezacego roku i wydaje mi sie ze jest dosyc na temat


Autor | ~arg [91.150.221.*] 2011-01-15 13:35
Zobacz wątki dotyczące Nicolas Games
Zobacz profil Nicolas Games


Od dłuższego czasu zajmuję się branżą gier wideo w Polsce i na Zachodzie i chciałbym nieco odnieść się do tez postawionych w wielu postach na tym forum.
Nie jestem ani naganiaczem na zyski, ani na straty. Przedstawiam swoją subiektywną opinię choć staram się by była jak najbardziej obiektywna.
Patrząc na polskie spółki z branży gier notowane na parkiecie trzeba jasno powiedzieć - są niedoszacowane. Te same spółki na NASDAQ czy FTSE byłyby wyceniane wyżej.
Na tym polu trzeba jeszcze rozważyć 2 rodzaje spółek w branży gier - wydawcwów (CD Projekt vel Optimus, czy City Int.) oraz developerów (11bits, wczoraj anonsowany Bloober Team i omawiany tutaj Nicolas).

Z perspektywy osoby, która chce posiadać bezpieczny portfel zdecydowanie lepszą opcją jest posiadanie papierów wydawcy - z reguły posiada on długoterminowe umowy z zachodnimi wydawcami, których w Polsce jest dystrybutorem. Posiada olbrzymie portfolio tytułów, które dywersyfikują ryzyko. Co za tym wszystkim idzie wydawcy posiadają też niestety bardzo ciężką strukturę kosztów przez co trudniej o ponadprzeciętne zyski (nie niemożliwe, ale trudne co udowodnił CI).

Zdecydowanie mniejsze koszta i dużo większe perspektywy wystrzału są po stronie spółek developerskich (tutaj punkt dla Pana Majki za decyzję o kasacji działu wydawniczego (tutaj dygresja - mówiąc o wydawnictwach mówię o dystrybucji fizycznej, nie cyfrowej).


Trzeba tutaj mieć jeszcze jedną świadomość. Wejścia w spółki takie jak 11bits (http://www.finanse.egospodarka.pl/58452,Debiut-11-bit-studios-SA-na-NewConnect,1,48,1.html), Bloober Team (http://www.forbes.pl/investor/gpw/artykuly/aktualnosci-gpw/bloober-team-w-ii-kw--zadebiutuje-na-newconnect,10166,1) czy Nicolas to prawdopodobnie jedne z ostatnich (jeśli nie ostatnie) wejść bezpośrednio w spółki. Wkrótce i do nas przyjdzie model amerykański, gdzie nie inwestuje się w firmę (bo wyceny spółek z tego sektora to minimum kilkaset milionów USD) tylko w konkretne projekty. Zachodnie fundusze zarówno seed jak i venture inwestuja już tylko w produkty (konkretne gry). Tak jak w przypadku filmów zakładane są spółki na konkretne tytuły (developer lub wydawca na początku posiada w nich 100% akcji), a następnie zaprasza akcjonariat (z reguły mniejszościowy).


Trzeba tutaj obalić jeszcze jeden mit. Czy to ważne że Afterfall wygląda lepiej/gorzej od innych gier? Absolutnie nie. Gry (jak i zresztą wszystkie produkty) w większości nie sprzedają się dlatego, że mają lepszą grafikę. Sprzedają się ponieważ oferują coś unikalnego. Coś czego nie ma na rynku. U.S.P. Te trzy magiczne literki. Jeśli mamy unikalną propozycję sprzedaży to duża szansa, że ten produkt się sprzeda. Oczywiście im bardziej dopracowany tym lepiej, ale nie jest to najważniejsze.


Spójrzmy na moment jak tutaj prezentują się spółki z branży gier:


City Interactive - pierwszy FPP ze snajperem w roli głównej - genialny pomysł w swojej prostocie. Sprzedaż 2 części z pewnością będzie wyższa niż 1 (uwaga drobne zastrzeżenie - pod warunkiem, że City utrzyma politykę cenową tak jak w przypadku część 1)




CD Projekt - Wiedźmin - RPG w klimatach słowiańskich - całkowite nowum dla fanów RPG na całym Świecie. Jakkolwiek nie narzekać na czas developmentu i popełnione przez zarząd na tym polu błędy pomysł broni się sam. Część 2 ma zagwarantowaną sprzedaż ponad 2 milionów sztuk.

 11 bits - "Anomaly Warzone Earth' - całkowicie nowe podejście do tematu Tower Diffence.
Cyfrowa dystrybucja. Duża szansa na świetną sprzedaż. Akcje 11bits z pewnością będą zwyżkowały. Spółka zresztą ma dobre widoki na przyszłość na app storze. Szkoda tylko, że nie ujawnia nad jakimi kolejnymi tytułami zamierza pracować.


Bloober Team - "Music Master Chopin" - pierwsza muzyczna gra klasyczna, znakomity pomysł, świetne IP, w Polsce duża krytyka ze strony prasy growej ze względu na słabą grafikę, ochy i achy ze strony casuali.
Nie wiem czemu gra nie jest jeszcze obecna za granicą - bo w Japonii, US czy Francji lekką ręką powinna przeskoczyć milion sztuk. Prawdopodobnie chcą anonsować tą sprzedaż przed wejściem na NC. To z pewnością podbije cenę. Chcą pozyskać 5 milionów PLN. Jeśli to cena pakietu 10% lub wyżej - warto. Jeśli pakiet będzie poniżej 10% - trzeba analizować plany sprzedażowe.


Nicolas Games - Afterfall - jak się tutaj prezentuje nasz główny temat dyskusji?
Ano prawdę powiedziawszy - słabo. Afterfall nie ma jasnego i dobrze promowanego wyróżnika. Samo universum jest ciekawe (zasługa to raczej jednak ekipy, która je wymyśliła niż samego Nicolasa), ale grze brakuje jasnej USP. Moim zdaniem osiągnięcie progu 300k sprzedanych sztuk będzie sukcesem Nicolasa. Nie postawiłbym żadnych pieniędzy na przekroczenie 500k. Trzeba spojrzeć prawdzie w oczy - to nie jest wyróżniający się produkt.


Czy więc warto trzymać/kupować akcje firmy?


Spójrzmy na ostatni zakup Nicolas Games. Frontline Studios. Czy pod nośnymi hasłami: "nowe rynki zbytu", "amerykański oddział", "synergia zespołów" kryje się tak wielka szansa dla firmy?
Zacznijmy od samego Frontline. Spółka ma słabą renomę jeśli chodzi o rynek gier. Szumny amerykański oddział to tak naprawdę jeden agent sprzedaży. Nowe rynki zbytu, licencje wydawnicze? W cyfrowej dystrybucji pokrywa się cały Świat. Więc to żadna wartość dodana. Licencje wydawnicze - w tym przypadku jedynie Xbox360 stał poza zasięgiem Nicolasa (poza zasięgiem zdobycia licencji przez samą firmę). Więc to jeden malutki punkcik. Synergia zespołów - http://www.gowork.pl/opinie_czytaj,54986,0,0
Czy warto przejmować taki zespół? Chyba nie.
Z tego wszystkiego co napisałem można wywnioskować, że zakup Frontline to całkowita porażka.


Od razu polepsze humory udziałowców - nie jest tak źle.
Największym sukcesem prezesa Majki w tym przypadku jest przejęcie portfolia gotowych lub prawie gotowych do sprzedaży tytułów.
To był największy mankament Nicolasa dotychczas. Posiadając jeden tytuł, który nie posiada USP ryzyko porażki spółki było stosunkowo wysokie. Przy możliwości wydania innych tytułów ryzyko zostało znacznie zminimalizowane.
Czytając między wierszami dowiadujemy się, że nawet jeśli Afterfall nie okaże się sukcesem (a moim zdaniem sukcesem na miarę oczekiwań z pewnością nie będzie) to wciąż spółka będzie dysponować olbrzymim potencjałem.
Zakup więc podupadającego Frontline był genialnym pociagnięciem szefa NG. Zniwelował z miejsca ryzyko całkowitej porażki firmy, zapewnił sobie nowe tytuły gier w portfolio i nawet w przypadku porażki Afterfall firma będzie postrzegana jako wciąż możliwa rakieta.


Czy można więc jednoznacznie rekomendować zakup akcji?
Proszę pamiętać, że analizowałem tutaj spółkę tylko pod kątem branży gier. New Connect rządzi sie swoimi prawami. Kilku większych akcjonariuszy jest w stanie zrobić wszystko z kursem akcji. Nie miejmy złudzeń. Ale tak jest w przypadku każdej spółki notowanej na NC (w mniejszym stopniu, ale jednak również to samo dotyczy parkietu podstawowego). Poza elementem giełdowym najważniejsza sprawa teraz to detale umowy z Frontline.
Podstawowe opowiedzi na pytania:
- za ile kupiono
- na jakich warunkach
- czym zapłacono
- czy będzie dodruk papieru
- i przede wszystkim - jakie tytuły i na jakim etapie produkcji trafiają do NG
będą tak naprawdę odpowiedzią czy spółka będzie orbitować wokół przedziału 0,15 - 0,25 czy wystrzeli do upragnionych przez wielu 0,50 +.


Jesli mialbym dodać cos od siebie to tak:

City i Optimus chyba wszystko wiadomo co i jak


11 bit studios SA bardzo dobra choc mala gra, robiona przez bylych pracownikow CD Projekt, ale od czegos trzeba zaczac, spore perspektywy, szkoda ze nie przyjrzalem im sie troszke wczesniej, ale przyszly potencjal jest chyba spory :)


Bloober Team -tu chyba autor troszke sie pomylil,w Music Chopin do wyboru jest 12(sic!) utworow, wyszla na PC a bez podlaczenia gitary prawie nie do ogarniecia czy to nie troche za slabo? musze sie dokladnie im przyjrzec nad czym jeszcze pracuja
UWAGA: maja zadebiutowac w 2 kwartale tego roku na NC

Nicolas Games - Afterfall ktorego premiera zostala przeniesiona na chyba 4 kwartal gdyz animacja byla tak kulawa ze az bilo po oczach pozatym slabo nawet prezentacje wygladaly, widac ze za dobrze tam sie nie dzieje

Forever Entertainment SA ze swoim wykupionym wizerunkiem Misia Uszatk, na bazie ktorego chca zrobic gre dla dzieci w japonii o cyzm juz pisalem

Bartlomieju chyba poranek przy kawie masz juz zajety przy czytaniu tego komentarza :)

licze ze cos napiszesz tez o 11bit o czym juz wspominales no i zostaje jeszcze bloober team, które tez jest dosyć interesujące.

16 komentarzy:

  1. Witam,

    Z tej strony arg :)
    Skoro wywołano mnie do tablicy to krótkie uwagi do komentarza:

    Cyt: "11 bit studios SA bardzo dobra choc mala gra, robiona przez bylych pracownikow CD Projekt, ale od czegos trzeba zaczac, spore perspektywy, szkoda ze nie przyjrzalem im sie troszke wczesniej, ale przyszly potencjal jest chyba spory :)"

    Całkowicie się zgadzam. Firma ma olbrzymi kapitał ludzki, a współpraca z Chillingo z pewnością jest pierwszym krokiem do zrobienia z 11 bit brandu, który powoli staje się faktem.


    Cyt. "Bloober Team -tu chyba autor troszke sie pomylil,w Music Chopin do wyboru jest 12(sic!) utworow, wyszla na PC a bez podlaczenia gitary prawie nie do ogarniecia czy to nie troche za slabo? musze sie dokladnie im przyjrzec nad czym jeszcze pracuja
    UWAGA: maja zadebiutowac w 2 kwartale tego roku na NC"

    Zgadzam się, że Chopin na PC to przeciętna produkcja, ale platforma docelowa to jak mówią sami autorzy iOS. Dlatego uważam, że to jedna z ważniejszych produkcji w Polsce. Dlaczego tak sądzę? Doktor google przynosi tutaj wiele ciekawostek. iFun4all to spółka córka Bloober Team (wg KRS 100% udziałów należy do Bloober). Wypuścili na rynek "Paper Wars Cannon Fodder", który z miejsca stał się jedną z bardziej dyskutowanych gier na rynku. Dlaczego? Marketing - sprzedają grę jako "worst game ever". Nieszablonowy pomysł. Sprawdziłem więc kto za tym stoi. W informacjach prasowych tej gry jest agencja PR - Reverb - jedna z najbardziej znanych agencji PR gier na świecie. A z czego są znani najbardziej? Z marketingu "Guitar Hero" i "Rock Band". Przypadek? Dlatego myślę, że Chopin może być jednym z czarnych koni tego lub przyszłego roku. A do tego "Paper Wars Cannon Fodder" i wg informacji 5 innych gier.


    "Nicolas Games - Afterfall ktorego premiera zostala przeniesiona na chyba 4 kwartal gdyz animacja byla tak kulawa ze az bilo po oczach pozatym slabo nawet prezentacje wygladaly, widac ze za dobrze tam sie nie dzieje"

    Też się zgadzam, ale trzeba wziąć pod uwagę, że to już nie tylko NG, ale również Frontline. Firma, która co prawda do tuzów rynkowych nie należy, ale potrafi robić dosyć sprawnie nisko i średniobudżetowe tytuły na wszystkie platformy do gier. Zgadzam się jednak (sam to pisałem), że Afterfall sukcesem na miarę oczekiwań nie będzie. Dlatego myślę, że spółkę warto obserwować choć wyceniam ją sporo niżej niż 2 powyższe.

    Cyt. "Forever Entertainment SA ze swoim wykupionym wizerunkiem Misia Uszatk, na bazie ktorego chca zrobic gre dla dzieci w japonii o cyzm juz pisalem"

    Będą gry będzie można się wypowiadać. Na razie przejęcie flashowej firmy Pastel Games jest albo zagraniem pod giełdę, albo opracowywaniem dopiero strategii biznesowej co byłoby dość niepokojące. Dodatkowo prezes spółki wcześniej prowadził (sic!) pomorski oddział Nicolas Games... Obserwuję, ale bez namiętności.

    Pozdrawiam,

    arg

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam Szanownego ~Arga

    Jutro ustosunkuję się do wpisu, a dziś już mykam z bloga :)

    OdpowiedzUsuń
  3. O super, nawet arg tutaj zaglada.
    Przegladam czasem fora, na bankierze napisalem moze z 2 posty, bo tam poziom rozmow jest... po co sie stresowac i mowic o tym, kazdy moze wejsc i sprawdzic :) a tutaj mozna i czegos sie dowiedziec i i nie ma typowych "naganiaczy/prorokow" arkadia ;]

    pozdrawiam i czekam jak pewnie, wiele innych osob na e-booka

    OdpowiedzUsuń
  4. puentą mojej wypowiedzi jest aby arg wypowiadal sie czesciej tutaj, bo zna sie na rzeczy a madrasci na bankierze gina w morzu glupoty :)

    ok wracam w swiat Wiedzmina pierwszego, rano rozpakowalem pudelko, zainstalowalem i tak mnie wciagnelo do 17 :P a jako akcjonariusz poczulem obowiazek zagrania ^^

    oby II chciala dzialac na moim laptopku :)chyba ze wyjdzie na konsole... xbox stoi

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam pytanie :) Czy fakt, że Optimus jest niemal dwukrotnie wyżej wyceniany przez rynek od City Interactive powoduje, że ma mniejsze perspektywy dalszego wzrostu ? (dla porównania akcje CIA w rok wskoczyly prawie 1000% a OPT raptem 500%). Pytanie, czy po porstu potencjał OPT jest 2 razy wyższy, czy jednak CIA jest wciąż lepszym targetem inwestycyjnym.

    OdpowiedzUsuń
  6. to moze ja postaram sie troszeczke odpowiedziec:

    City - tam wlasciwie jest tylko Sniper, tak srednia gra ocena chyba 7/10

    Optimus - gog, Wiedzmin ( gra przez duze G), CD Projekt jest tez dystrybutorem

    City narazie kosztuje chyba tyle ile powinno chociaz teraz jest "moda" na spolki growe to i 40 moze zaliczyc za akcje, natomiast Optimus... no na upartego to kapitalizacja moze sie od 2 zaczynac :P a realniej zasieg 15 w tym roku jak najbardziej

    oczywiscie jesli nic sie nie wydarzy nadzwyczajnego

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. dzięki :) czyli chyba warto poczekać na korektę i wskoczyć.

    OdpowiedzUsuń
  8. ponizej 8 chyba juz nie bedzie :)

    za duze cisnienie pzed premiera, do maja 10-12

    tak mi przynajmniej sadze

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam,

    Ponownie arg z tej strony. Zgadzam się co do poziomu forum bankiera. Na blob Pana Bartka trafiłem jakiś czas temu szukając informacji o Optimusie - świetna robota! Do tego bliski mi sposób patrzenia na rynki finansowe.
    Co do Optimus vs City - uważam, że obie spółki będą rosnąć. City Interactive to nie tylko Sniper. Dużo ciekawych rzeczy zostało zapowiedzianych i myślę, że końcówka tego roku lub przyszłego to będzie spory wzrost CI. Optimus z drugiej strony ma pewny hit, który z pewnością podbije rynek. Ja trzymam oba walory.

    OdpowiedzUsuń
  10. Obys miał racje, bo to by oznaczało ze i Optimus bardziej urosnie :)

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. @Arg @Maciekk

    W końcu mam chwilę.
    Fajnie że pojawiły sięna blogu osoby, które świetnie znają branżę gier. Musze przyznać, ze przy was mam ewidentnie duże braki branżowe, więc dzięki za podzielenie się wiedzą.

    Co do analizy spółek, to nie jestem w stanie się chwilowo wypowiadać w konkretach i liczbach. Cały czas kończę e-booka i to jest nr jeden dla mnie. Blog musi zejść chwilowo na drugie miejsce. Tym bardziej analiza innych spółek, niż Optimus.

    Starałem się skończyć czytać sprawozdanie finansowe City Interactive w weekend, ale chwilowo nie dałem rady.

    Ogólnie branża gier ma to ryzyko, że jest modna.. Z czasem jej zachowanie stanie się szalone i nieprzewidywalne.

    Tak na szybko mogę powiedzieć, że City Interactive ma duży plus ponieważ ma za sobą sukces rynkowy inny trochę, niż CD Projekt. CI zarobiło bodajże 30 mln na Sniperze, a trzeba pamiętać że jej budżet na grę był 10-krotnie mniejszy niż Wiedźmina 2.
    Niemniej wstępnie cały czas podtrzymuję moje zdanie o tym, że City Interactive bardziej dla mnie jest spółką-biznesem, natomiast Optimus jest dla mnie spółką-pasją! i dla mnie jest dzięki temu dużo bardziej cenna. Bo pasja i talent to czynnik długoterminowy, który również biorę pod uwagę inwestując.

    CI być może w obranym przez siebie modelu biznesowym: tanie produkcje o dobrej jakości, z szansami na osiąganie sukcesu jak ze Sniperem, pewnie się obroni. Taki model biznesu może dobrze działać, ale bez tego szaleństwa w oku, trudno pokusić się o stwierdzenie globalnej siły. Zresztą być może za wcześnie się wypowiadam i krzywdzę twórców, najwyżej zwrócę honor publicznie. Ogólnie po obecnych zyskach spółka ma szerokie możliwości inwestycyjne i pytanie co z pieniędzmi zrobi. Trzeba zwrócić uwagę, ze Wskażniki C/Z są niskie 15,5, i ma bardzo wysoki stopę zwrotu z kapitału własnego ROE. Jeśli CI bedzie umiała dalej tak mnozyc zyski, to będzie dobrą inwestycją.

    Optimus dla mnie to inny model biznesu: coś pod tworzeniem na 120% swoich możliwości, w pełnym zaangażowaniu ciała i ducha + podejmowanie większego ryzyka niż CI. A większe ryzyko w długim terminie wyniki o niebo lepsze niż można sobie wyobrażać. No i plusem Optimusa jest dodatkowo GOG, Cd Projekt i CDP Red. Także w dłuższym terminie są to stabilizatory wzrostów.
    Więcej będę się o firmach growych wypowiadał po skończeniu e-booka.

    @Moje Kreski

    Odnosząc się do korekty na Optimusie, to osobiście wydaje mi się, że trudno może być ja złapać w najbliższych miesiącach. Po prostu nie ma zbytniego powodu do korekty, oprócz realizacji zysków. Aczkolwiek kto wie.

    Pozdrawiam i dzięki wszystkim za merytoryczne wpisy.

    OdpowiedzUsuń
  12. oczywiście miałem na myśli 2 dniową korektę na odpoczynek od kolejnych wzrostów - również nie widzę powodów do większego zniesienia :) Bardzo się źle czuje z faktem że nie mam wolnych środków na OPT'a dziś - będzie szaleństwo po przebiciu 8,15 :0

    OdpowiedzUsuń
  13. No i widzicie jak niepozorny tytuł może namieszać? iFun4all (córka Bloober Team) wystartowała wczoraj ze sprzedażą "Paper Wars Cannon Fodder" - http://gry.onet.pl/wiadomosci/pogromca-angry-birds-nadchodzi-z-polski,1,4224120,artykul.html
    W Polsce są już na 2 miejscu!
    arg

    OdpowiedzUsuń
  14. hehe niezle porabani sa Ci z iFun4all
    ciekawa spolka z tego 11 bit :)

    kiedy Bart sie ta spolka zajmie?! koncz waść tego e-booka :P

    OdpowiedzUsuń
  15. http://applemania.pl/2011/01/24/ile-zarobila-gra-flight-control

    czyli mozna nawet 2 mln $$$$$ na tym zarobic :)

    OdpowiedzUsuń
  16. @wszyscy

    A macie może linka do jakiejś listy top 10 - top 100 gier i oczekiwanych gier, gdzie można obejrzeć jak internauci oceniają premiery i co jest obecnie na topie, na co rynek czeka? jest jakaś taka strona?

    pozdr

    OdpowiedzUsuń



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...