22 marca 2011

"Skoro tyle spadło, to na pewno teraz wzrośnie" - Prawda czy fałsz?

Czy kupujemy stare graty, bo cena gratów spada?

Tak samo można podejść do zakupów kiepskich spółek. Zakup spółki "grata" za bardzo niską cenę nie zmienia faktu, że nadal jest to tylko grat. Oczywiście czasem nawet wartość gratów rośnie.

W. Buffett ma fajne dwie zasady:

Zasada nr 1: Nigdy nie trać pieniędzy.
Zasada nr 2: Zawsze pamiętaj o zasadzie nr 1.

Po pierwsze trzeba wiedzieć, czy 0,02zł za akcję oznacza, że to tania spółka, czy super droga. Jeśli tego nie wiemy, będziemy tracili na takich zakupach.

Za tanią spółkę, można też mylnie uznać taką, która od szczytu spadła już 50%, 61,8%, 90% itd. - myślimy sobie : "W końcu musi ruszyć w górę. Wg zniesienia Fibonacciego czekają nas wzrosty". I znowu pudło. Nie znając fundamentów, nie wiemy, czy w końcu "musi" ruszyć. Spółka może spadać i spadać, i spadać ..., aż do bankructwa i usunięcia akcji z obrotu.

Po co kupować spółkę, która ciągle notuje straty, a jej kurs stale spada?

Tutaj dodam, że z niedowierzaniem przecierałem oczy, gdy parę dni temu spojrzałem na wykres Petrolinvestu. Ta firma to jeden wielki spadek od debiutu. Widać, że zarządzający to utalentowani sprzedawcy.

To nie znaczy, że czasem nie warto kupować spółek, które mocno spadły. Tutaj na myśl przychodzi mi chociażby Groclin, czy TIM. Dwie spółki, które dawniej miałem, więc kojarzę ich sytuację. Jeśli dobre spółki spadają, tylko z powodu chwilowych(kilku letnich) problemów lub recesji, wtedy bywa, że warto kupić akcje w dołku. Szeroki temat.

Podsumowując.

Mam odmienne podejście do wybierania spółek. Uwielbiam kupować najlepsze spółki na rynku, po odpowiedniej cenie. Skupiam się na słowie "najlepsze", unikam "najtańsze" i dobrze na tym wychodzę.

Parę miesięcy temu jak pamiętacie, miałem do wyboru w Portfelu Bart: trzymać Nicolas Games kupiony po 0,10zł lub kupić Optimus po 3zł. Sprzedałem Nicolasa po 0,20zł i kupiłem Optimusa.

Co się okazuje?

Nicolas Games przełożył wczoraj premierę swojej gry z 1Q na 4Q 2011, dużo inwestuje i dywersyfikuje działalność. Wg mnie Nicolas trochę się pogubił i być może niedługo zrobi kolejną emisję akcji. Jest też zagrożony przeinwestowaniem i robieniem zbyt wielu rzeczy na raz.
Chcę, żebym im się udało i mam nadzieję, że się pomyliłem, sprzedając ich akcje. Myślę jednak, że wybór między tanią, a najlepsza spółką(Optimus), znów zaprocentuje. A tego dowiemy się za parę lat.
Pozdrawiam.

5 komentarzy:

  1. co sądzisz o grupie psw? całkiem sporo spadła od szczytu, wyniki za ub. rok i prognozy na bieżący również całkiem niezłe. Do której grupy spółek byś ją zaliczył do tych dobrych czy raczej tanich-spadających.
    pozdrawiam
    Monika

    OdpowiedzUsuń
  2. Hej Monika,

    To nie jest tak łatwo powiedzieć coś o PSW jak sie praktycznie nie zna firmy. Ogólnie analiza 1 spółki porządnie zajmuje mi minimum koło 1 tygodnia, dlatego nie dam rady wypowiedziec się o spółkach, o które pytacie. Niestety muszę przeprosić, bo brak mi czasu.

    Chwilowo skupiam ise na skończeniu e-booka, tam będzie sporo mojego doświadczenia. Dopiero jak skończe e-booka, zacznę robić analizy. Teraz nie umiem odpowiedzieć czy to tania czy droga spółka.

    ps Gdyby wycena akcji była taka hop siup, to doradcy inwestycyjni nie zarabiali by kilkunastu-kilkudziesięciu tysięcy miesięcznie.

    Priorytetem chwilowo jest e-book. Pozdrawiam ciepło.
    BZ

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki za odpowiedź. Wiem, że nie jest to proste. Mam pytanie czy Twój e-book będzie gdzieś udostępniony? Bardzo jestem jego ciekawa. Od pewnego czasu jestem stałym czytelnikiem bloga przy kawie i również akcjonariuszem Optimusa od 2009 r :) pozdrawiam
    M.

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam

    E-book będzie udostępniony, na pewno tutaj na blogu, może tez na osobnej stronie. Na pewno czytelnicy bloga i facebookowej strony łatwo go zdobędą. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. a ja chciałbym zapytać o City Interactive, na pewno Pan zna dobrze spółkę, moje pytanie jest proste: dlaczego OPTIMUS a nie CITYINTERACTIVE? czy jest coś w City takiego, że stawia ich na gorszej pozycji od Optimusa?
    pozdrawiam
    RF

    OdpowiedzUsuń



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...