14 marca 2011

Optimus - czy warto jeszcze kupować?

Dostałem kilka pytań związanych z Optimusem: Czy warto jeszcze kupować akcje? Ile wzrośnie wg mnie? itp.

Zamiast pytać mnie czy Optimus jeszcze wzrośnie i czy warto kupować jego akcje, zapytaj siebie:

Czy warto jeszcze kupować Optimus? Jak myślisz?
Ile jeszcze wzrośnie wg mnie?
Dlaczego niby Optimus miałby spaść?
Dlaczego niby miałby rosnąć?

Odpowiedz sobie szczerze.
Jeśli nie wiesz jak odpowiedzieć, to zadaj sobie pytanie np.: Skąd mam się dowiedzieć? Jak się tego dowiedzieć? itp.

Im lepsze pytania sobie zadajemy, tym cenniejsze odpowiedzi znajdziemy. Znasz odpowiedzi lub możesz je poznać. Ale nie uzyskasz ich od kogoś, tylko od siebie. Ostatecznie uzyskasz sto razy cenniejsze odpowiedzi, niż jeśli ja bym Ci odpowiedział. I do tego sporo się nauczysz inwestowania.

I przestrzegam przed osobami, które odpowiadają Wam na takie pytania. Bo one też nie znają odpowiedzi!

Jutro może się stać katastrofa światowa i na nic komukolwiek przyjdzie, co o giełdzie sądzi makler w banku, Buffett, czy Soros. Jeszcze dla inwestora długoterminowego światowy kryzys to tylko ziewnięcie przed wzrostami, ale dla osób, które inwestują na kilka miesięcy lub krócej, każdy dzień to pole minowe.

Tak długo jak Optimus będę miał w Portfelu Bart, tak długo będę uważał, że warto mieć te akcje i nie ma lepszych na rynku.

======

Pytanie Kazimierza: Bartek, mam do Ciebie prośbę: czy mógłbyś poświęcić osobny wpis na blogu dotyczący C/WK Optimusa? Obecnie wynosi on "zatrważające" 9.39, przez co zniechęca wielu potencjalnych inwestorów.

Sprawozdanie finansowe Optimusa nie jest miarodajne. Wszelkie miarodajne wskaźniki i wyniki będzie można analizować wg mnie dopiero po 2011r., spoglądając w skonsolidowane wyniki finansowe za cały 2011r. Wcześniejsza analiza może się opierać na niejasnościach, przemieszanych wynikach finansowych nowego i starego Optimusa oraz na hipotetycznych prognozach sprzedażowych W2. Moja obecna wiedza nie pozwala mi na wykrywanie i wyliczanie takich niuansów.

C/WK wynosząca 9.39 nic nam dziś nie mówi. Najlepszy pogląd na możliwości Optimusa będą widoczne po przeczytaniu skonsolidowanego raportu rocznego za 2011r. czyli około luty/marzec 2012r.

Dzis tyle :) Pozdrawiam.

3 komentarze:

  1. A co Pan myśli o inwestycji w Boryszew? Czy też radzi Pan się trzymać z daleka od Karkosika jak wielu innych? Spółka jest całkiem do rzeczy, teraz ma szansę na naprawdę spory rozwój przez najbliższe lata... tak tylko sobie głośno myślę...

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie znam Boryszewa, nie rozumiem działalności tego biznesu, zatem nie jest w kręgu moich analiz. Pana Karkosika szanuję za wyniki jakie osiąga, osobiście mam mieszane uczucia, co do tej osoby. Dlatego nie wchodzę w żadne spółki pana Karkosika.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za rzeczowe wyjaśnienie kwestii C/WK OPT i pozdrawiam
    Kazimierz

    OdpowiedzUsuń



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...