10 marca 2011

Odpowiedź na ważne pytanie Czytelnika bloga.

Bartek, piszesz: "Co jednak będzie, jak Optimus sprzedam tak, jak TIM...?" do metody Twojego wzorca Buffetta, który inwestuje akcje "na wieczność"?

Dzięki za bardzo sprytne i trafne pytanie :)
 
Sytuacja inwestycyjna Buffetta jest i była inna, niż moja obecna. Dlatego będę rozważał różne warianty wyjścia z Optimusa. Moim docelowym wariantem jest inwestycja "na wieczność"(tzn. tak długo, jak firma potrafi grać jak Michael Jordan), przynajmniej 50-80% kapitału zainwestowanego w Optimus. Chwilowa sytuacja mojej rodziny prawdopodobnie nie pozwoli mi trzymać 100% udziałów Optimusa przez lata. Będzie potrzebny zastrzyk z zysków. Ale zobaczymy, wszystko jeszcze może się zmienić.

Wierzę, że uda mi się utrzymać 100% akcji Optimusa, dopóki będzie to optymalna inwestycja(w przeszłości oznaczało to minimum 5-10 lat w jednej polskiej spółce). Inwestuję w 85% na sposób Buffetta(raczej staram się go choć trochę naśladować), a pozostałe 15% to mój własny styl, własna sytuacja życiowa, własne wybory, przemyślenia i inne czynniki. Chciałbym docelowo wychodzić z inwestycji po 20-50 latach, jednak do tego nie ukrywajmy potrzebne są warunki i nieprzeciętne spółki.

Warto też pamiętać, że Buffett stroni od spółek nowych technologii. Ten rynek jest dynamiczny i zmienny. Liderzy w branży produkcji gier szybko się zmieniają. Buffett nie stosuje swojej strategii "kup i trzymaj w nieskończoność" do spółek nowych technologii, gdyż w długim okresie są nieprzewidywalne. M.in. z tego powodu, zwracam uwagę Czytelników na konieczność samodzielnego myślenia.

Na giełdzie wg mnie najpierw warto naśladować sposób inwestowania najlepszych(np. Buffetta), a dopiero później starać się wprowadzić własne, indywidualne metody, pasujące do swojej osobowości i stylu życia.

No i trzeba być jednocześnie ospałym i elastycznym.

4 komentarze:

  1. Witam :)

    chcialbys docelowo wychodic z inwestycji po 20-50 latach??

    no troszeczke chyba przesadziles wiekszosc spolek ma w tym czasie kilka wzrostow i upadkow ;) ale blog czyta sie naprawde milo, ale mysle ze bedziesz co kilka miesiecy jednak rotowal portfelem, chociazby po to aby bylo o czym wiecej pisac, mozna po prostu podzielic portfel, bo tak ekstremalnie skoncentrowanego inwestowania to nawet Buffet nie praktykowal

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam,

    No może przesadziłem z tym 50 lat. Trudno by mi było znaleźć drugą Coca Colę, Berkshire Hathaway czy Microsoft. Nie mniej codziennie jest szansa trafienia na taką spółkę. A jak się taką spółkę trafi, to najwięcej się zyska trzymając ją na dobre i na złe. Tylko trzeba wiedzieć, że to jedna z "tych" spółek, a to trudne.

    Od 2002 roku jestem długodystansowcem - moje inwestycje trwają średnio po kilka lat.

    Zmiany w Portfelu Bart w swoim czasie będą się pojawiały.

    Co do skoncentrowania portfela na Optimusie, to rzeczywiście 1 spółka to mocna koncentracja ;) Jednak gdybym miał tylko 1000zł, to kupiłbym tylko jedną spółkę. Duża dywersyfikacja jest zbędna, gdy rozumie się biznes, który się kupuje. Ja maksymalnie w portfelu miałem na raz max 4 lub 5 spółek, w tym zawsze jedna spółka ma dominujący udział.

    Dzieki za komentarz.

    OdpowiedzUsuń
  3. http://www.youtube.com/watch?v=uILsOVRqQLk

    nie wiem czy slyszales, w koncowce Gop mowi o tym ze wiedzmin I sprzedal sie w 1,7mln egzemplarzy a byl tylko na PC a teraz bedzie kilka razy wiecej sprzedanych, nie moga powiedziec w koncu otwarcie, ze wyjdzie na Xboxa360 i Ps3 :)

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzięki wielkie za linka.
    No zapowiada się dobrze :) I to na lata.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...