15 lutego 2011

Super Groclin wychodzi z kryzysu?

Witaj :)

Jak wiecie Warren Buffett uwielbia robić pewien cholernie zyskowny trik. Uwielbia kupować super spółki, które przeżywają chwilowe kłopoty.



Skąd wiadomo, że chwilowe?

Ponieważ tak jest, gdy na czele firmy stoi świetny, uczciwy zarząd i lider. Firma tworzy najwyższej jakości produkty uznawane na rynku lokalnym i na świecie(Groclin produkował dla Porsche). Firma jest liderem w swojej branży - numerem 1.
I przychodzi taki dzień, gdy stara koncepcja lub recesja w branży, doprowadza firmę prawie do bankructwa. Kurs spółki spada ze stu kilkudziesięciu złotych zł na kilka złotych tak, jak w przypadku Groclinu. A przedsiębiorstwo mimo wszystko broni się na wszystkie sposoby, wyprzedaje co może, restrukturyzuje  i jako odnowiona firma, odświeżona, pełna wigoru, silniejsza o doświadczenia, wchodzi ponownie z impetem do gry. Zyskuje nowe zamówienia, odnawia kontrakty, tworzy nową jakość dla rynku.

Tak było z kryzysem w firmie TIM S.A., tak jest z Groclinem. Jak pamiętacie Groclin jest na liście "dobrych spółek na 2011", którą zamieściłem na blogu pare miesięcy temu - lista była aktualizowana na początku 2011r.

Powiem Wam, że byłem współwłaścicielem(posiadałem akcje) Groclinu i wyczułem zbliżający się kryzys, kilka lat temu. Kupiłem akcje za 109zł, a po miesiącu lub dwóch, kurs ciągle spadał. Gdy widzę w moich prognozach i w kursie spółki takie negatywne dywergencje(fundamentalne), to daje mi to do mocno myślenia. Jeśli kupuję spółkę to praktycznie wiem, że będzie raczej rosła. Jeśli ta spada, wiem że musi być mniejsza lub większa przyczyna, albo ukryta przyczyna. Jestem gotowy do spadków nawet kilkadziesiąt procent zanim wyjdę ze spółki chyba, że "coś mi śmierdzi". Wtedy wyczułem, że dzieje się coś złego i wyszedłem z Groclinu po ok 2 miesiącach, ze stratą kilkanaście procent. Kurs następnie zapikował i spadł drastycznie, jak sami pewnie widzieliście.

Dlatego tak ważne jest praktyczne doświadczenie na giełdzie i spokojne myślenie. W pewnym momencie, po latach praktyk podświadomość daje nam dodatkowo sygnały ostrzegawcze. Takie sygnały dostałem też kilka miesięcy temu z Nicolas Games, który zamieniłem na Optimus. Zobaczymy, czy intuicja mnie zmyliła(czasem to robi), i która firma okaże się być liderem branży, która więcej da zarobić.

Pozdrawiam
BZ

ps. Buffett to ma łeb do giełdy :)
Zobacz też: Dobre spółki na 2011

2 komentarze:

  1. Vistula nie będzie przypadkiem taką spółką. Nie mam tych akcji ale tak sobie teraz pomyślałem...
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie analizowałem Vistuli, być może jest taką spółką :)

    Pozdrawiam
    BZ

    OdpowiedzUsuń



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...