14 lutego 2011

Dlaczego kupiłem Optimus? - Case Study

Witaj,

Odpisuję na pytanie odnośnie zakupu Optimusa.

Optimus nie miał reprezentatywnych danych finansowych za poprzednie okresy, ponieważ całkowicie zmienił profil działalności. Więc do celu jego analizy nie używałem wyliczeń wartości i analizy raportów kwartalnych. Co nie znaczy, ze nie przejrzałem sprawozdań i nie szukałem w nich jak najwięcej danych.

Dlaczego zatem, tyle piszę o analizie fundamentalnej, a kupiłem spółkę bez "jej zgody":

  1. Przy moich najlepszych decyzjach zakupowych działa "przypadek" lub dziwny "zbieg okoliczności". O spółce powiedział mi brat rodzony, który od zawsze był maniakiem fantastyki i gier komputerowych. Sam zaczął interesować się Optimusem, a grę Afterfall Nicolas Games wspierał charytatywnie już kilka lat temu darowiznami. Kiedy widzi się wybuch pasji w fanatyku gier, kiedy ten ktoś nie może przestać mówić mi o spółce, zarządzie i w ten sposób "walor krzyczy" do mnie przez usta innej osoby, to zastanawiam się nad tego przyczyną. Prawdopodobnie, gdyby nie mój brat, nie kupiłbym wcześniej Nicolas Games, a następnie Optimusa. Czyli, żeby zarabiać na giełdzie trzeba przebywać z odpowiednimi ludźmi. To nie pierwszy mój taki przypadek, że ktoś mnie naprowadza na żyłę złota np spółkę TIM też polecił mi kolega, który prowadził podobną hurtownię i opowiedział mi o niej wiele rzeczy, a ja po prostu zbadałem sytuację i ją wykorzystałem.
  2. Szczęście -  na giełdzie, w biznesie i w życiu trzeba mieć trochę szczęścia. Dostrzeżenie takiej spółki to często dar szczęśliwego "zbiegu okoliczności", "przypadku". Dzięki swojemu 12-letniemu doświadczeniu umiem dostrzec i wykorzystać takie "zbiegi". Myślę, że też "Góra" pomaga mi na giełdzie :)
  3. Zacząłem przeglądać informacje o Optimusie i innych spółkach produkujących gry. Pytałem brata o Wiedźmina I i rynek gier - najlepsze źródło, to źródło bezpośrednie - klienci i pracownicy. Pytałem brata czy gra jest fajna, co o niej sadzi? itd. Wszedłem na fora, aby poczytać opinie innych, a także przeczytałem kilkadziesiąt artykułów o tym rynku. Obejrzałem różne video pokazujące zarysy gier, przejrzałem raporty finansowe z poprzednich lat i informacje podawane przez spółki.
  4. Poznałem spojrzenie na grę samych graczy i ich entuzjazm i podniecenie związane z grą - popyt.
  5. Dowiedziałem się, że Jakubas jest inwestorem w Optimusie. Zbigniewa Jakubasa poznałem osobiście na spotkaniu małej grupki studentów i zrobił na mnie super wrażenie. Wiedziałem, że ma zasady, wartości, uczciwość, szczęście w biznesie i wielkie doświadczenie. Czasami pójście za takim imieniem jak Jakubas, Kulczyk, Gudzowaty, Buffett itp równa się równoznacznemu sukcesowi z inwestycji.
  6. Dowiedziałem się, że  Optimus zarabia z innych źródeł jeszcze, z GOG.com, z dystrybucji gier innych firm, z produkcji innych produktów, ze starego Wiedźmina I.
  7. Dostrzegłem, ze firma zaczęła już zwiększać przychody, mimo, że piwo dopiero się waży :) Przychody wzrosły z 1 mln na 24 mln, bez Wiedźmina II. Dowiedziałem się też z grubsza, co miało wpływ na wyniki.
  8. Marka Optimus - jest bardzo wartościowa i bardzo znana w Polsce - duży plus.
  9. Zarząd spółki to maniacy gier i ciekawi, mądrzy ludzie. Mój brat, który był na ich WZA Optimusa i innych spotkaniach z prezentacji gier, bardzo pozytywnie się wypowiedział o firmie, a raczej był oszołomiony i zachwycony tym, co widział. A np gdy te same prezentacje widział a propo gry Nicolas Games, to mówił to bez żadnej ekscytacji. Podobnie o Sniper z City Interactive.
  10. Optimus wyemitował już wszystkie potrzebne akcje, więc na razie nie będzie emitował żadnych - bardzo ważna informacja
  11. Optimus dogadał się z ABC Data i ugodowo zakończył spór- plus.
  12. Gdy tak analizowałem spółki spojrzałem tez na ich zachowania kursów i dostrzegłem, że mimo średniej koniunktury na rynku, te akcje bardzo dobrze sobie radzą i dynamicznie rosną - wtedy pomyślałem, że ta hossa może należeć m in. do branży producentów gier - i na razie się nie pomyliłem.
  13. Możliwość wzrostu kursu odniosłem do porównania wyników i sprzedaży gier przez konkurentów Optimusa. Skoro City Interactive sprzedał raptem milion gier Snipera, a jego kurs na fali głównie tej informacji wzrósł już do ponad 30 zł, to odnosząc to do wyczekiwanego na całym świecie Wiedźmina II, uznałem za dobrego prognostyka siły dla wzrostu kursu. Wiedźmin jeden sprzedał się w 1,5 mln sztuk.
  14. Zyski ze sprzedaży Wiedźmina I i Wiedźmina II będą znacząco się różniły. Ten pierwszy był debiutem, kosztował wiele i miał niskie marże sprzedażowe, ze względu na słabą pozycję firmy i umowy z dostawcami usług dla Cd Projekt. Wiedźmin II ma dużo większe marże w umowach, ma własne platformy elektroniczne do sprzedaży, własne kanały dystrybucji, umowy sprzedaży na cały świat, gra dodatkowo wychodzi na kilka nośników. Zyski ze sprzedaży tej drugiej gry będą wielokrotnie wyższe, niż części pierwszej.
  15. Uważam, że zyski Optimusa będą dzięki fanatyzmowi i pasji twórców tej gry, znacząco wyższe niż City Interactive i Nicolas Games.
  16. Gdy oceniam firmę, patrzę czy osoby, które pracują i mówią o firmie to pasjonaci, czy tylko biznesmeni, którzy robią biznes, żeby zarabiać. Optimus wg mnie to pasjonaci z talentem - pokazał to np sukces Wiedźmina I.
  17. Silnik gry Wiedźmin II to rewolucyjny świat, który można będzie sprzedawać innym producentom gier, a także na podstawie tego nowego kodu, można robić różne gry.
  18. Przy długoterminowym zainwestowaniu w tę spółkę po cenie już od 2,99zł od akcji, uznałem, że nic nie ryzykuję. Kapitalizacja firmy wynosiła wówczas: około 254 mln złotych. Biorąc pod uwagę zyski z gry dla wg mnie minimum 2 mln sztuk razy cena gry zniżmy do 30$ = około 180 mln przychodu i około 40% zysków = 72 mln zysku. Jest to zysk jedynie z Wiedźmina II w jednym roku. Biorąc pod uwagę następne 5-10 lat sprzedaży gier i rozwoju produktów i firmy, wartość firmy i kapitalizacja wg mnie wzrośnie kilkukrotnie.
  19. Dobry, zgrany zespół informatyków, który potrafi produkować świetne produkty daje siłę na przyszłe lata.
  20. Wg mnie przy takim rynku, przy takiej hossie producentów gier, wzrosty kursu Optimusa do końca 2-3 kwartału 2011 są pewne. Później przychodzi najlepszy kwartał roku, więc wzrosty potrwają jeszcze dłużej do końca 1 kwartału 2012, wg mnie. A potem będzie EURO 2012... Ponieważ dopiero w 3 kwartale dowiemy się, czy Wiedźmin robi furorę czy nie, do tej pory kurs będzie raczej rósł i nie ma tu żadnego dużego ryzyka. W momencie kiedy Wiedźmin II okaże się wielkim światowym hitem, sprzedaż tej gry będzie większa niż Wiedźmin I i osiągnie kilka milionów sztuk - biorąc pod uwagę inne nośniki. Wtedy zysk może wzrosnąć do ponad 100 mln zł.
  21. Ogromny popyt na akcje, wzrosty wolumenu przy wzrostach, utwierdzało mnie w przekonaniu, że spółka będzie rosła i jest na nią popyt. Wykres wygląda imponująco i spekulanci oraz analitycy techniczni wiem, że patrzą na wzrosty z wielką nadzieją i podnieceniem. Zatem wykorzystuję tę wiedzę.
  22. Z doświadczenia wiem do czego zdolna jest hossa i szaleństwo branży, która króluje w danym czasie. Kursy rosną do chorych wycen. Nie zdziwię się, jeśli Optimus dojdzie do kilkudziesięciu złotych na fali tej hossy - co nie będzie miało odzwierciedlenia w zyskach i prawdziwej wartości spółki.
  23. Przejrzystość działań i otwartość relacji z akcjonariuszami - kolejny plus dla firmy.
  24. ...
itd - z grubsza tak to wygląda, w darmowym e-booku, będzie więcej wyjaśnień, jak patrzę na spółki, gdy chcę je kupić. Tutaj pewnie mógłbym dopisać kolejne kilkadziesiąt punktów, co biorę pod uwagę kupując spółkę.

Pozdrawiam
BZ

Uwaga! Nie ponoszę odpowiedzialności za błędne inwestycje oparte na podstawie tego bloga i analiz na nim zawartych. Nie jestem doradcą inwestycyjnym, nie mam żadnych uprawnień do rekomendacji. To całkowicie amatorska analiza!

6 komentarzy:

  1. Bardzo podoba mi się to co tu napisałeś Bartku. Jako współwłaściciel Optimusa uwielbiam czytać takie wpisy :-D

    OdpowiedzUsuń
  2. Czas pokaże jak bardzo sie myliłem ;)) lub nie :)

    Pozdrawiam
    B

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawy wpis. Sam byłem, a teraz jestem od czasu do czasu posiadaczem akcji Optimusa.

    Nie jestem jednak pewien, czy przychód z gry możesz liczyć mnożąc cenę sklepową gry przez liczbę sprzedanych egzemplarzy. Nie jestem specem od branży ale obstawiałbym po stronie przychodów jakieś 50 proc. z kwoty o której piszesz :)

    Tym samym fundamentalnie raczej nie ma podstaw do dalszych wzrostów. Moim zdaniem na papierze może być jednak gorąco i nawet 10 złotych za akcję jest prawdopodobne. Uważałbym na korektę, która może nastąpić przed dalszymi wzrostami.

    OdpowiedzUsuń
  4. Możesz się mylić nawet bardzo, byleby na naszą korzyść :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Niedługo przedstawię cd analizy :) Kiedy - nie wiem.

    No Optimus będzie na pewno notowany z dużym bonusem cenowym, biorąc pod uwagę hossę w tej branży. Już teraz kapitalizacja jest wyższa niż City Interactive, lecz wg mnie mówimy o jakościowo znacznie lepszej grze. Na razie to gra wyobraźni.

    Pozdrawiam i dzięki za komentarze :)

    OdpowiedzUsuń
  6. http://rafalhirsch.blogspot.com/2011/02/optimus-zarobi-50-mln-pln.html

    OdpowiedzUsuń



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...