18 lutego 2011

Czy Twoje spółki stoją w miejscu?

Witaj,

Chcesz wiedzieć, dlaczego Twoja spółka nie rośnie? Ma coraz większe przychody, kapitały własne, aktywa, a wciąż stoi w miejscu? Chcesz wiedzieć, kto na tym głównie korzysta?

Jednym z wielu czynników dla których Twoje spółki mogą stać w miejscu jest to, że często wypuszczają nowe emisje akcji.

Jeśli wartość całej firmy to 100 000zł, to przy liczbie akcji 5 000szt jedna akcja jest warta 20zł. A gdy akcji jest 10 000szt, to jedna akcja warta jest ... No właśnie.

Jeśli firma, co rusz emituje akcje to ja takim zarządzającym dziękuję za współpracę. Dlaczego?

Takie firmy robią wielkie rzeczy w gospodarce, tworzą najnowocześniejsze rozwiązania, ciągle o nich głośno w mediach. I bardzo dobrze! Jednak robią to często kosztem pieniędzy akcjonariuszy lub inwestorów prywatnych - emitują ciągle nowe akcje. Robią to, bo budują wartość firmy, którą kiedyś może całkowicie komuś odsprzedadzą. Robią to też z miliona innych dobrych powodów. Jednak akcji w obrocie jest coraz więcej.

Dlatego ja zawsze przy analizie spółek, patrzę na ilość akcji w ostatnich 5-10 latach. Pojedyńcze, średniej wielkości emisje raz na parę lat są jeszcze wg mnie dopuszczalne. Biorę też pod uwagę: etap rozwoju przedsiębiorstwa, przeznaczenie emisji lub plany dotyczące nowych emisji.

A najbardziej kocham spółki, które w ogóle nie emitują nowych akcji, a wręcz skupują własne akcje w celu umorzenia. Raczej szukam spółek, które potrafią wyczarowywać z kapelusza coraz większe zyski, a nie emisje.

Jeśli chcesz zarabiać na giełdzie, to wg mnie trzeba uciekać od zarządzających, którzy ciągle emitują akcje. Przeciwieństwem takich zarządzających jest Warren Buffett, co mówi wiele samo za siebie.

Pozdrawiam :)
BZ

8 komentarzy:

  1. Krótko, zwięźle i na temat. Dla mnie świetna porada, gdyż do tej pory nie zwracałem uwagi na ten aspekt. Codziennie dowiaduję się czegoś nowego. Jeszcze sporo nauki przede mną :/

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeszcze jedna sprawa. Możesz podać jakieś przykłady takich spółek (choćby 1-2), które właśnie przez częste emisje nowych akcji nie dają zarobić akcjonariuszom, pomimo niezłych wyników finansowych?

    OdpowiedzUsuń
  3. sądze ze juz czas powoli zamieniać optimusa na coś takiego jak sanwil- SNW
    powód MACD na tygodniowym.
    Jakie jest Twe zdanie Bartłomieju ?

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam,

    Tomek przed każdym jest dużo nauki. Buffett też się codziennie uczy :) Ważne by nie przestać się rozwijać :) Zresztą tak to już jest, że im więcej się wie, tym widzi się jak mało się wie. Ja często mam takie dni, że wydaje mi się, że nic nie umiem :)

    Spółki, które emitują? Wystarczy spojrzeć w ostatnie 5 lat. Np pierwsze z brzegu: Boryszew, MCI, prawdopodobnie 90% spółek z New Connect, Cognor, Rubicon, Nicolas Games, FON, Getin(spółki L. Czarneckiego), Próchnik itd.

    To że emitują, to nie znaczy, że nie rosną(mamy hossę). Jednak w długim okresie, te spółki mają minusa.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. @anonimowy

    Cześć. Obawiam się, że możemy mieć w końcu korektę na Optimusie, lecz to nie ma wpływu na moją inwestycję.

    Jeśli kupuję jakieś akcje to patrzę na to, że wchodze w ten biznes, staję się współwłaścicielem. Tzn, że inwestuję długoterminowo i nie przejmuję się korektami na rynku, czy też krachami światowymi ;) Spokojnie do celu. Ostatecznie lepiej się na tym wychodzi.

    Więcej dowiemy się o sytuacji po przeczytaniu raportu za 4Q.

    Pozdrawiam i odradzam komukolwiek skakania z inwestycji w inną inwestycję. Szkoda pieniędzy i czasu :)

    OdpowiedzUsuń
  6. U mnie też ostatnio pojawiają się obawy o korektę na Optimusie. Na przekór temu postanowiłem jednak nie tylko nie sprzedawać swoich akcji ale dokupić kolejny pakiet (po 7.55 zł). Całkiem niedawno na moment z Optimusa wyskoczyłem (po 5.00 zł), żeby zagrać na krótko i niewiele brakowało a pociąg by mi odjechał. Wróciłem w ostatniej chwili odkupując papier za 5.05. Dzień później rozpoczął się rajd najpierw do 6 zł a później 7 zł. Mając w pamięci tamtą lekcję (na szczęście nie była ona bolesna) jestem w wstanie przetrwać korektę bo wierzę, że nawet jeśli taka korekta się pojawi to nie będzie ona duża. Skoro zainwestowałem długoterminowo to nie będę mieszał tej strategii z działaniami krótkoterminowymi.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie warto jest często sprzedawać akcji, ponieważ prowizje i podatek od zysków zjadają zyski :)

    OdpowiedzUsuń
  8. witaj, co powiesz o spółce ATM oraz Igroup?
    Pierwsza: wieksze zyski niz rok temu -a nadal spada
    druga: przeksztalcenie - spada i spada

    OdpowiedzUsuń



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...